Jak pozostać całkowicie anonimowym podczas rejestracji domeny? Powody, dla których niektórzy właściciele domen chcą pozostać czasowo nieznani są różne, jednak w większości przypadków są to powody czysto marketingowe.

Czasami właściciel domeny nie chce wcześniej chwalić się swoim przedsięwzięciem lub początek kampanii zaplanowany jest w konwencji teasingu. W obu tych przypadkach, po odkryciu firmy, która jest właścicielem domeny, zdemaskowanie jej zamiarów nie jest trudne. Co zatem należy zrobić przy rejestracji domeny, aby zachować anonimowość i móc w stu procentach zaskoczyć odbiorców swoim projektem?

Złote rady dla chcących pozostać anonimowymi

1.

Podczas rejestrowania domeny należy zwrócić uwagę na dostępne opcje prywatności. Dostępne są często opcje bezpłatne i takie, za które musimy dodatkowo zapłacić (jeżeli jesteśmy przekonani do kupna określonej domeny i chcemy przez jakiś czas pozostać nierozpoznani warto dokupić taka opcję). W dodatku, jak mówi Karol Suchoński w przypadku domen globalnych (np. .com, .org) dane możemy bardzo prosto ukryć wysyłając taką prośbę do naszego rejestratora. Warto o tym pamiętać, bo zabieg jest dosyć prosty, a skuteczny.

2.

W przypadku zakupu domeny na rynku wtórnym, musimy zwrócić uwagę na możliwość włączenia opcji prywatności (panel zarządzania domeną). Zawsze pytaj sprzedającego!

3.

Konta na Google AdSense i Google Analitycs są często połączone z innymi, publicznymi już domenami, co umożliwia wyszukanie właściciela tych domen i powiązanie go z nowym adresem. W związku z tym, przynajmniej na samym początku, strzeż się wspomnianych narzędzi z Mountain View.

4.

W czasie dokonywania transakcji na rynku wtórnym, umieśćmy w umowie sprzedaży klauzulę zachowania poufności.

5.

Uważajmy na skrzynkę mailową, z której wysyłamy wiadomości. Jest doskonałym i łatwym sposobem na zidentyfikowanie właściciela. I oczywiście na blogi i portale społecznościowe, na których możemy umieścić adres domeny. Roztargnienie i moment nieuwagi może zniweczyć nasze zabiegi “ukrywania” informacji.

6.

Zapytani przez nas eksperci podkreślają, że podstawowym działaniem jest rejestracja domeny na osobę fizyczną. Jest to najprostsza metoda na ukrycie swoich danych!

O zachowanie prywatności w czasie rejestracji domen i kilka rad dla chcących pozostać niezidentyfikowanymi właścicielami zapytałem dwóch ekspertów na co dzień zajmujących się rynkiem domen internetowych.

Katarzyna Gruszecka-Kara

Katarzyna Gruszecka – Marketing Manager, 2BE.PL

W ogólnodostępnej bazie WHOIS Krajowego Rejestru Domen możemy sprawdzić, kto jest abonentem domeny polskiej. W bazie udostępnione są jedynie dane podmiotów niebędących osobami fizycznymi. Dane kontaktowe dla domen zarejestrowanych na osoby prywatne są ukryte.

Jeśli chcemy zachować prywatność podczas rejestracji domeny powinniśmy ją zarejestrować na osobę fizyczną. Wtedy będziemy mieli pewność, że nikt nie dowie się, kto tak naprawdę jest jej właścicielem. Nie zawsze jednak jest to dobre rozwiązanie. Musimy pamiętać, że abonent domeny ma pełne prawo do rozporządzania nią. W praktyce oznacza to, że może m.in. wykorzystać ją do uruchomienia strony, przekierować na inną witrynę, sprzedać ją lub pozwolić, aby wygasła.

Idealna sytuacja jest wtedy, kiedy domena ma służyć jednoosobowej działalności gospodarczej. W tym przypadku rejestracja domeny na osobę prywatną – właściciela – nie budzi obaw. Niestety, praktyka pokazuje, że „utrata kontroli” nad domeną zdarza się dość często. Szczególnie w przypadkach, kiedy abonentem domeny zostaje np. nieuczciwy wspólnik, pracownik firmy lub freelancer, który opiekuje się stroną www.

Kwestia upubliczniania danych abonenta domeny w ogólnodostępnej bazie WHOIS zależy od danego rejestru. W wielu przypadkach nawet dane osób prywatnych są dostępne.

sylwia-mielczarek

Sylwia Mielczarek – Kierownik Działu Obsługi Klienta, SuperHost.pl

Zachowanie anonimowości podczas rejestracji domen jest względnie proste. Dla domen z rejestru .pl (.pl, .com.pl czy np. warszawa.pl) powinniśmy zamówić domenę na dane osoby prywatnej, aby nie były widoczne w ogólnodostępnej bazie whois . Ze względu na regulamin głównego rejestru domen .pl – NASK – w przypadku rejestracji domeny na dane firmy są one zawsze publikowane w bazie whois i powinniśmy o tym pamiętać próbując zachować anonimowość w internecie. Podobne zasady dotyczą domen europejskich .eu.

W przypadku domen globalnych (np. .com, .org) dane abonentów domen są zawsze publikowane niezależnie czy dotyczy to danych osoby prywatnej czy nie – niemniej większość rejestratorów oferuje dodatkową usługę ukrycia danych (privacy protection). Aby się więcej na ten temat dowiedzieć, wystarczy zapytać rejestratora z którego usług korzystamy przy rejestracji domeny.

Warto też pamiętać, że dane właściciela domeny możemy sprawdzić pod adresem whois.pl (dla domen polskich) lub whois.com (dla domen globalnych). Każde Registry (główny rejestr dla danej „końcówki” domenowej) zazwyczaj udostępnia narzędzie do odpytania bazy whois na swojej stronie internetowej.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu