Badania marketingowe – dlaczego są tak ważne?
Badania marketingowe to pierwsza pomoc w zrozumieniu rynku oraz naszego biznesu i konsumentów. Dlatego warto robić je regularnie, aby uniknąć nieprzyjemnych skutków.
Badania marketingowe to pierwsza pomoc w zrozumieniu rynku oraz naszego biznesu i konsumentów. Dlatego warto robić je regularnie, aby uniknąć nieprzyjemnych skutków.
Myślenie o badaniach marketingowych często sprowadza się do wysokich kosztów i zmarnowanego czasu. W rezultacie jednak jest zupełnie odwrotnie. Za pomocą badań marketingowych możemy bowiem zbadać naszych konsumentów, dowiedzieć się o ich preferencjach i oczekiwaniach. Ale przede wszystkim sprawdzić, czy nasz produkt i usługa to coś pożądanego. To wszystko, wbrew pozorom, wcale nie wymaga zbyt wielkich nakładów finansowych, a jedynie czasu. Ten natomiast wraz z funduszami, zwróci nam się, gdy wyciągniemy z wyników badań odpowiednie wnioski.
W całym tym szaleństwie, powinniśmy jednak pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim o ich regularności i odpowiedni przygotowaniu do badań. Nie wystarczy bowiem, że tylko raz zbadamy, np. zainteresowanie naszym produktem, bo za rok sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej. Ukierunkujmy je także na odpowiedni cel i problem. Nie traktujmy ich zbyt holistycznie, a konkretnie. A przy analizie danych zachowajmy odpowiedni obiektywizm, zgodny z pewnymi normami.
Badania powinniśmy podzielić na kilka segmentów i z każdego z nich zaczerpnąć jak najwięcej informacji. Dowiedzmy się jaką mamy szansę, czy mamy konkurentów, jak widzą nasz odbiorcy itd. Zadajmy im rozsądne pytania, na które możemy dostać prostą i klarowną odpowiedź. Te z kolei, musimy wykreować tak, aby były zrozumiałe dla poszczególnych odbiorców i odnosiły się do konkretnych kategorii, które chcemy przebadać. Co więc możemy badać?
Zawsze jest dobrze wiedzieć kto jest naszą konkurencją, jak wyglądają podobne działania zagranicą oraz w jaki sposób z opresji wychodziły podobne firmy do naszej. A wszystko to możemy sprawdzić właśnie za pomocą badań marketingowych stawiając odpowiednie pytania, np. Jak wgląda struktura rynku?, Z jakimi problemami zmaga się konkurencja?, Co ma wpływ na nasz rynek?, Jakie obecnie panują trendy?
Znając rynek, warto też przyjrzeć się produktom oferowanym przez naszą firmę oraz konkurentów. Porównujmy jakość, cenę i zainteresowanie konsumentów. Postarajmy się też odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest szansa na to, aby konkurencja wprowadziła nowe, lepsze produkty niż my, a co za tym idzie, pozostawiła nas nieco w tyle.
Kolejnym segmentem badawczym, którym musimy się zainteresować są nasi konsumenci. Nie raz powtarzano nam, że chęci to nie wszystko, musimy również znaleźć odbiorców swoich działań, usług lub produktów. Dlatego też zastanówmy się czego pragną nasi konsumenci i czy nasz produkt jest w ogóle im potrzebny. Przemyślmy również grupę docelową i sprawdźmy, czy docierają do nich nasze działania marketingowe. Zadajmy sobie pytanie, jak nasi odbiorcy widzą naszą firmę i czy nasze działania promocyjne przynoszą oczekiwane rezultaty.
Badania marketingowe to pion, dzięki któremu łatwiej nam decydować o przyszłych działaniach, ale również kontrolować obecne. Pozwalają nam również zrozumieć nasze otoczenie zewnętrzne, a także procesy w nim zachodzące. Oznacza to, przyszłe działania również będą bardziej nastawione na klienta, a nie nasze wyobrażenie o biznesie. Niestety, to właśnie brak badań marketingowych doprowadza wiele firm do niepowodzeń. Dlatego, aby ich uniknąć, należy pamiętać o ich sile i korzyściach jakie za sobą niosą.
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!
Send this to a friend