Insight konsumencki – to pojęcie przewija się w marketingu bardzo często. Zapewne spowodowane jest to tym, że każdy dobrze prosperujący biznes właśnie na nim się opiera. Czym więc on jest i dlaczego jest tak ważny?

Co to jest insight konsumencki?

insight konsumencki to nic innego jak znalezienie potrzeb swoich klientów, które na dalszych etapach przekształca się w sprzedaż produktu lub usługi. Oznacza to, że jeżeli sprzedajemy ubrania dla sportowców to muszą zostać wykonane z odpowiednich dla nich materiałów – proste. Jednak na dalszych etapach musimy słuchać tego, czego pragną, np. biegacze i specjalnie dla nich doszyć kieszonkę na telefon komórkowy lub inne, przydatne mu elementy. To właśnie insight konsumencki stanowi niejako połączenie między firmą a klientem. Tylko jak dowiedzieć się czy wydedukowana przez nas potrzeba jest rzeczywistym pragnieniem?

Czego pragną konsumenci?

Skąd w praktyce dowiedzieć się czego pragną konsumenci? Dzisiejszy świat niesie nam mnóstwo możliwości poznawczych, np. media społecznościowe. Jeżeli skrupulatnie czytasz opinie użytkowników obserwujących Twoje profile, na pewno dowiesz się wiele na temat ich potrzeb. Ponadto, wiele firm oddziałuje także na emocje odbiorcy, co buduje niezwykłą więź z klientem bądź potencjalnym klientem. Obecna sytuacja w kraju i na świecie jest tego najlepszym dowodem, gdzie marki jedna za druga szukają pomocy dla medyków czy form obrony przed koronawirusem. I tu, doskonałym przykładem jest możliwość zdezynfekowania swojego smartfona, bez względu na jego markę, w salonie Samsunga, za pomocą światła UV-C.

źródło: samsung.com

Nie dość, że marka telefonów pozwala uchronić nam się przed zarazkami, to w dodatku traktuje wszystkich tak samo. Dopuszcza bowiem do sterylizatora zarówno użytkowników Samsunga, jak również innych modeli telefonów. Potrzeby klienta są widoczne wszędzie, wystarczy tylko uważnie ich słuchać, czytać ich komentarze, a w rezultacie znaleźć ujście dla ich potrzeb w swoim biznesie. Czasami wystarczy po prostu połączyć ze sobą pewne fakty oraz dane.

Insight konsumencki – przykłady

O przykładach insightu konsumenckiego można pisać długie eseje. My wybraliśmy znane nam przykłady z reklam. Marki stojące za tym produktami zdecydowały się pójść krok do przodu i swoich działaniach promocyjnych podkreślić spełnioną potrzebę konsumenta. Oto nasze trzy przykłady.

  • Tymbark – do ostatniej kropli!

Na pewno kojarzycie tę reklamę, a nawet jeżeli nie, to sam kartonik zapewne nie raz gościł na Waszych stołach. A zarówno kształt kartonika, jak i hasło Do ostatniej kropli! to nic innego jak odpowiedź na potrzeby konsumenta, czyli insight konsumencki. Bowiem ile razy zdenerwował Cię ten prostopadłościan utrudniający Ci wypicie tej ostatniej resztki soku z kartonu?

  • Foxy – dłuższa rolka

Idealnym przykładem jest też firma Foxy, czyli producent ręczniczków papierowych i papieru toaletowego. Bo, jak zwykło się mawiać, jednej katastrofy w życiu człowiek nigdy nie uniknie. Jest nią braku papieru toaletowego w nieoczekiwanym momencie w toalecie. Podobnie zresztą jest z ręczniczkami kuchennymi. I owszem! Foxy również nas przed tą katastrofą nie uchroni, ale producent podjął próbę stworzenia dłuższej rolki. Mało tego! Jest ona jeszcze bardziej chłonna, na wypadek takich sytuacji, jak ta przedstawiona w reklamie. Zatem ponownie mamy do czynienia z odpowiedzią na potrzeby konsumentów.

  • Semilac – One Step Manicure

Brak odprysków? Szybkie wykonanie? O tym wszystkim w swojej najnowszej reklamie mówi Semilac, w odniesieniu do swojego najnowszego produktu, czyli lakierów hybrydowych w pisaku. To również doskonały przykład na realizację próśb konsumentów, które być może nie mają zbyt dużo czasu na samodzielny manicure co jakiś czas. W dodatku, dopełnieniem reklamy jest też krótki tutorial mówiący jak krok po kroku pomalować paznokcie tym lakierem oraz w jaki sposób je ściągnąć.

Insight konsumencki pozwala nam spersonalizować i stworzyć produkt będący realną odpowiedzią na potrzeby odbiorców. Każdy przecież o wiele bardziej woli wejść w posiadanie rzeczy będącej czymś innym, ale spełniającej nasze wymagania. A właśnie za tym stoi insight konsumencki. Dzięki niemu wiele firm stworzyło silne więzi z klientem i wyróżniło się na rynku produktów i usług. Teraz przyszła kolej również na Ciebie! ;)


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu


Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski