Content Marketing i jego znaczenie w SEO
Jeśli planujesz stworzyć strategię contentmarketingową, oto kilka narzędzi, które mogą Ci się przydać.
Artykuł przygotowany przez ekspertkę z DevaGroup
Nie od dziś wiadomo, że treści są jednym z najważniejszych elementów strategii SEO. Odpowiednia analiza słów kluczowych pozwala zaplanować strategię pisania tekstów na miarę potrzeb zarówno robotów, jak i użytkowników. Na szczęście minęły już czasy pisania typowo pod wyszukiwarkę, w taki sposób, aby zamieścić jak najwięcej fraz kluczowych w krótkim akapicie, co miało oddziaływać na uzyskaną pozycję. Aktualnie algorytm Google zwraca coraz większą uwagę na wartość merytoryczną przekazywaną potencjalnemu klientowi, która jest najważniejsza w ocenie jakości tekstu, zwłaszcza jeśli chodzi o tak duży serwis, jak sklep internetowy.
Należy przykładać dużą wagę do tego, w jaki sposób tworzone są treści, czy zawierają wszelkie niezbędne informacje, ale również czy zostały zoptymalizowane pod frazy kluczowe. Ich spójność z innymi kanałami przekazywania informacji, takimi jak social media jest niezwykle ważna, zwłaszcza jeśli stanowią one szeroko pojętą strategię marketingową. O tym, jak się odpowiednio przygotować się do pracy nad treściami, przeczytasz poniżej.
Są to wszelkiego rodzaju działania skupione na budowaniu relacji z użytkownikami, promocji marki, produktów, ale również pośrednie wpływanie na decyzje zakupowe za pomocą contentu. Korzysta się przy tym z wielu środków przekazu – rozpoczynając od własnej strony, poprzez media społecznościowe, artykuły promocyjne, na treściach sponsorowanych kończąc. Jest to świetny sposób, żeby przedstawić potencjalnym klientom zalety produktów, ich możliwe zastosowanie, dostępne warianty i wiele więcej.
Aby odzwierciedlić założenia firmy, niezbędne jest więc zaplanowanie strategii content marketingowej, która pomoże uporządkować kanały promocji, sposób przekazu oraz nakreśli zasady tworzenia treści. Jak powinna wyglądać taka strategia oraz na czym powinna się opierać? Poniżej znajdziesz niezbędne wskazówki.
Należy zacząć od wyznaczenia sobie celów, jakie chce się osiągnąć poprzez Content Marketing. Może to być na przykład chęć zwiększenia rozpoznawalności marki, produktu czy po prostu wzrost sprzedaży w konkretnym przedziale czasowym. Pozwoli to skupić się na wybranym temacie, wytypować najlepsze słowa kluczowe i wypracować możliwie najlepszą strategię działań. Trzeba pamiętać o tym, że cel musi być realny i mierzalny, co oznacza, że jego osiągnięcie jest możliwe w wyznaczonym czasie oraz że da się przedstawić postęp prowadzonej kampanii. Stawianie przed sobą zadań, których nikt nie byłby w stanie zrealizować, nie przełoży się na lepsze wyniki. Wręcz przeciwnie, każda osoba odpowiedzialna za tworzenie kampanii może poczuć się zniechęcona, skoro pierwsze działania nie spełnią oczekiwań i założeń dotyczących efektów.
Następnym krokiem powinna być analiza marki, na którą składa się kilka mniejszych czynników. Na tym etapie powinno zostać wykonane podsumowanie dotychczasowych działań, ocena strategii komunikacji, ale również audyt SEO sklepu, który ma być promowany. Bez zadbania o aspekty techniczne witryny wiele kampanii contentowych może zakończyć się klęską.
Ważne jest, aby zachować jednolity sposób komunikacji z klientami, zweryfikować skuteczność przekazu i szukać nowych ścieżek rozwoju dla firmy i jej marketingu. Tutaj bowiem nie należy się ograniczać wyłącznie do treści zgodnych z zasadami SEO, nasyconymi frazami kluczowymi – nie pozycje mają być efektem, a wzrost ruchu przekładający się na konwersje. Należy więc skupić się na treściach angażujących, sprzedażowych i pozytywnie przedstawiających produkty. Spójność komunikacji za pośrednictwem wszystkich kanałów firmy będzie dodatkowym plusem.
Warto zajrzeć również do działań konkurencji – sprawdzić, w jaki sposób prowadzony jest Content Marketing, z jakich kanałów korzystają inne firmy, w jakim stopniu angażuje to klientów. Być może okaże się, że Twoja branża potrzebuje odmiennego sposobu przekazywania informacji niż dotychczas i znacznie lepiej sprawdzą się np. wartościowe wpisy na blogu, niż na profilu w social mediach.
Zanim przystąpisz do działania, sprawdź też grupę docelową, jej oczekiwania i potrzeby, które mogą stać się dla Ciebie inspiracją. Tworzenie wartościowych treści, zawierających rozwiązanie problemu klienta, to pierwszy krok do udanych działań contentmarketingowych. W końcu to użytkownik ma dotrzeć do Twojego sklepu, zainteresować się produktem, aby na samym końcu go kupić. Jeśli we właściwy sposób przedstawisz swoją ofertę, istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zostanie na Twojej stronie i w przyszłości do niej wróci. Bez odpowiedniej reklamy jest to niemożliwe, a z pomocą odpowiednio zbudowanej strategii możesz osiągać założone cele z zadowalającym efektem.
Pozostaje więc kwestia realizacji strategii oraz mierzalności efektów, które po określonym czasie będzie można zestawić ze wstępnymi założeniami. Niezbędne w tym celu będą różnego rodzaju narzędzia analityczne, chociażby takie jak Google Analytics, Google Search Console, czy FB Ads Manager. Każde z nich odpowiada za zliczanie użytkowników, niektóre pozwalają na dokładniejszą analizę źródła wejść, jak i liczbę konwersji. W ten sposób można dokładnie zmierzyć efekty, zestawić z pierwotnymi założeniami i podsumować, czy cel został osiągnięty.
Zaplanowanie strategii marketingowej nie może obejść się bez specjalistycznych narzędzi, które pozwolą zadbać zarówno o merytorykę, jak i optymalizację treści. Sposób, w jaki zamierzasz dotrzeć do użytkownika to ważna kwestia, ale bez wcześniejszej analizy wszystkie działania mogą okazać się nieefektywne. Podczas pisania może Ci się przydać przynajmniej jedno z poniżej wymienionych narzędzi, odpowiadających za analizę słów kluczowych oraz ocenę potencjału treści. Jesteś ciekaw, które z nich będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednie?
Zacznijmy od narzędzia przydatnego zwłaszcza na pierwszym etapie planowania strategii contentmarketingowej. Senuto pozwala na dokładną analizę wybranych fraz kluczowych, ocenia ich potencjał, a także wskazuje synonimy o większej liczbie wyszukiwań. Ale to nie wszystko! Baza słów kluczowych dokonuje podziału na grupy słów, posiadające wspólne części, żeby ułatwić zadanie wyszukiwania wszystkich powiązanych ze sobą fraz.
Oznacza to, że nie trzeba analizować wszystkich słów, jakie tylko wpadną nam do głowy. Badając konkurencję czy trendy wystarczy zaledwie kilka podstawowych fraz, które uważasz za wartościowe, by dotrzeć także do innych z danej grupy, które również cieszą się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników. Możesz zaznaczyć słowa o największej liczbie wyszukiwań, które planujesz później wykorzystać w swoich tekstach, by stworzyć z nich nową grupę bądź wyeksportować wszystkie informacje do komputera do pracy offline.
Bardzo przydatną funkcją jest również zakładka zawierająca pytania z frazami kluczowymi. Jeśli któreś z analizowanych przez Ciebie słów często pojawia się w formie pytania, narzędzie zasugeruje, które z nich warto wykorzystać w swoim tekście. Brzmi ciekawie, prawda?
Wykorzystywanie Surfera w swojej strategii marketingowej daje wiele możliwości. Narzędzie te bowiem posiada kilka ciekawych funkcji, umożliwiających zarówno przygotowanie analizy tematu, weryfikację działań konkurencji w jego obrębie, jak i edytor, gdzie można bezpośrednio tworzyć treści. Znajduje się tam wiele wskazówek, cennych zwłaszcza dla osób początkujących, które mogą mieć trudności z odpowiednim utworzeniem nagłówków, częstotliwością pojawiania się fraz kluczowych czy samą długością treści.
Po wybraniu właściwej frazy, na którą tworzony jest tekst, można przejść do specjalnego edytora. Tam na bieżąco cała treść poddawana jest ocenie, czy jest odpowiednio zoptymalizowana względem konkurencji znajdującej się na topowych pozycjach na daną frazę.
Pod oceną znajdują się konkretne wskazówki, co warto poprawić, aby uzyskać lepszą ocenę:
Dodatkowo w zakładce „headings” dostępne są gotowe propozycje nagłówków do tekstu.
Dzięki stosowaniu się do tych wskazówek twój tekst będzie konkurencyjny i świetnie zoptymalizowany pod wiele słów kluczowych.
Contadu to jedno z tych narzędzi, których potrzebujesz, ale o tym nie wiesz, póki go nie użyjesz. Sposób pracy opierający się nie tylko na powiązaniu słów kluczowych, ale również na magazynowaniu dużej ilości danych w jednym miejscu sprawia, że nie musisz już szukać innych rozwiązań. Korzystając z content writera, można zweryfikować:
A po przejściu bezpośrednio do content editora można znaleźć w nim takie informacje jak w przypadku Surfera, czyli:
a także gotowe pomysły na optymalizację filmików na YT.
Contadu pozwoli więc zachować spójność w działaniu na wielu kanałach social mediów, ale również we wpisach na stronie.
Jest to narzędzie działające na podobnych zasadach jak wszystkie opisywane powyżej. Pozwala zarówno na analizę słów kluczowych, jak i później na wykorzystanie ich w asystencie contentu. Można w nim zweryfikować zawartość sugerowanych słów kluczowych, nagłówków, ale również czytelność i poprawność językową. Są to niezwykle ważne aspekty, które należy brać pod uwagę w czasach, kiedy liczy się UX i ogólna orientacja na użytkownika.
Treści mają być w pełni zrozumiałe, przekazywać najważniejsze informacje dotyczące oferty czy produktów, a nie być jedynie zapychaczem ze słowami kluczowymi. Dlatego ocena tekstu jako całości pod względem poprawności językowej jest bardzo potrzebna. Zwłaszcza kiedy przypomnimy sobie treści SEO jeszcze sprzed kilku lat, gdzie nie liczył się sens wypowiedzi, ale liczba zawartych w nim słów kluczowych.
Za przewagę Semstorma można uznać przyjazny layout i możliwości edytora tekstu. Podczas pisania można dowolnie sformatować tekst, zmienić czcionkę, dodać nagłówki (tak jak w innych narzędziach), jednak to wygląd sprawia, że podczas korzystania z tego narzędzia nikt nie ma problemu z tym, żeby się w nim odnaleźć.
Szata wizualna niczym z Worda sprawi, że nawet nowa osoba, która dopiero zapoznaje się z narzędziem, świetnie się odnajdzie w nawigacji.
Zarówno strategia content marketingowa, jak i wyżej opisane narzędzia są bardzo przydatne podczas prac nad link buildingiem. Pozyskanie linków zwrotnych do witryny to nie tylko proces mający na celu budowanie widoczności na frazy kluczowe czy wzmacnianie domeny. Jest to także budowa wizerunku marki na portalach tematycznych, skąd można pozyskać potencjalnych klientów.
Odpowiednio przygotowana treść, trafiająca w potrzeby użytkownika, może zachęcić go do kliknięcia w link i wejścia na stronę. Nastąpi to jednak tylko wtedy, kiedy przekaz będzie dostosowany do potencjalnego klienta. Oznacza to, że niezbędne jest wcześniejsze sprecyzowanie buyer persony – określenie jej potrzeb, oczekiwań względem produktów i dotarcie do niej odpowiednimi kanałami. Artykuły sponsorowane mogą być jednym z nich, pod warunkiem, że staną się częścią całej strategii content marketingowej.
SEO Specialist w DevaGroup
Specjalista SEO z doświadczeniem copywriterskim. Świetnie odnajduje się w zadaniach analitycznych, ale również tworzeniu contentu na strony klientów. Nie boi się wyzwań – zawsze chętnie zdobywa nowe doświadczenia, które poszerzają dotychczasową wiedzę oraz umiejętności.
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!
Send this to a friend