Sztuczna inteligencja niemal niepostrzeżenie wkradła się w nasze codzienne życie i dziś często nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo istotne funkcje pełni niemal w każdej dziedzinie. Marketing internetowy nie jest wyjątkiem. Wręcz przeciwnie – coraz częściej wyodrębnia się tzw. AI marketing. Co to jest, jaką rolę odgrywa i czy warto w niego inwestować?

AI marketing – co to jest?

AI marketing to wszelkie działania marketingowe realizowane w oparciu o sztuczną inteligencję (ang. artificial intelligence), czyli programy zdolne do wykazywania charakterystycznych dla ludzi umiejętności, takich jak rozumowanie, uczenie się, planowanie i kreowanie. Jest to możliwe dzięki uczeniu maszynowemu (ang. machine learning), w tym uczeniu głębokiemu (ang. deep learning), jak również dzięki przetwarzaniu języka naturalnego (ang. natural language processing). Zastosowanie nowoczesnych technologii z obszaru SI pozwala zmierzyć się z największym wyzwaniem marketingu internetowego, czyli optymalizacją i personalizacją działań promocyjnych na podstawie dużych zbiorów danych.

Jak sztuczna inteligencja wspiera działania marketingowe?

Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana właściwie w każdym aspekcie marketingu internetowego. Jednak można wyróżnić pięć obszarów, w których AI zaczyna odgrywać bardzo istotną rolę.

Pierwszym z nich jest analiza i interpretacja danych historycznych i aktualnych, w tym preferencji i zachowań konsumentów, trendów dotyczących popytu i podaży, analiza sentymentu i opinii klientów, jak również analiza konkurencji. Dostarczane wyniki ułatwiają podejmowanie decyzji i opracowywanie skutecznych strategii marketingowych.

Niemniej ważna jest rola sztucznej inteligencji w automatyzacji procesów marketingowych. Dzięki temu można między innymi personalizować doświadczenia klientów, zbierać wartościowe dane, tworzyć raporty sprzedażowe, zarządzać wysyłką newsletterów, generować trafne rekomendacje produktów dla klientów.

Kolejnym obszarem ważnym w AI marketingu staje się szeroko pojęte generowanie contentu. Zyskujące popularność narzędzia, takie jak choćby ChatGPT, pomagają tworzyć różnorodne treści, w tym teksty, grafiki, pliki audio, a nawet nagrania wideo. Jednocześnie treści te mogą być optymalizowane pod kątem SEO.

Sztuczna inteligencja może także wspierać marketerów w optymalizowaniu kampanii reklamowych, tak aby precyzyjnie targetować przekaz i trafnie wybierać kanały promocyjne oraz efektywnie wykorzystywać budżet reklamowy.

AI marketing to także wsparcie w zakresie obsługi klienta, przede wszystkim dzięki chatbotom i wirtualnym asystentom, którzy dzięki uczeniu maszynowemu i przetwarzaniu języka naturalnego potrafią prowadzić konwersacje z klientami, udzielając przydanych informacji, a także obsługując proces sprzedaży.

AI marketing – wady i zalety

Wprowadzając AI marketing, można szybko zauważyć znaczne przyspieszenie procesów związanych z analizą danych, tworzeniem treści, optymalizowaniem reklam i innymi kluczowymi zadaniami. Dzięki analizie dużych zbiorów danych można podejmować lepsze decyzje, co w efekcie prowadzi do większej skuteczności działań marketingowych, a także obniżenia kosztów kampanii reklamowych. Warto też zwrócić uwagę, że rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji przejmując na siebie wiele zadań, szczególnie te powtarzalne i stosunkowo łatwe, pozwalają przenieść zasoby firmy tam, gdzie potrzebna jest kreatywność, oryginalność, nieszablonowe myślenie.

Choć AI marketing gwarantuje dużą efektywność i skuteczność, to należy pamiętać, że nawet najlepsze rozwiązania z dziedziny sztucznej inteligencji nie zastąpią człowieka. Sztuczna inteligencja działa na podstawie algorytmów i wprowadzonych danych. Oznacza to, że efektem jej działania jest zawsze praca odtwórcza, a nie twórcza. Działanie AI musi być też starannie nadzorowane, gdyż obecne narzędzia sztucznej inteligencji nie są wolne od błędów. Trudność może też tworzyć samo wdrożenie narzędzi sztucznej inteligencji, zarówno ze względu na koszty, jak i na konieczność przeorganizowania dotychczasowego modelu pracy. Pewne jest jednak, że AI marketing będzie zyskiwał na znaczeniu i im wcześniej uda się zaimplementować nowoczesne rozwiązania, tym lepiej.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu