Druga edycja European VR Congress dobiegła końca. Przez ostatnie dwa dni Centrum Nauki Kopernik stało się miejscem wymiany wiedzy i doświadczeń na temat VR. To nie tylko możliwość zapoznania się z innowacyjnymi projektami, ale również prezentacja najnowszych technologii do produkcji wirtualnej rzeczywistości.

W dniach 23-24 maja 2017 roku w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie miała miejsce druga edycja European VR Congress. Pierwsza odsłona tego wydarzenia odbyła się pół roku wcześniej. Tegoroczny event zgromadził zarówno wielu ekspertów, jak i pasjonatów wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w najróżniejszych dziedzinach. Wiosenna edycja zaskoczyła również szeroką sferą VR Expo, a także bogatą ofertą programową. Uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w Businnes Dating, czyli cyklu szybkich spotkań firm z inwestorami oraz w warsztatach pogłębiających wiedzę na tematy związane z wykorzystaniem VR.

Tematem pierwszego dnia kongresu były zmieniające się technologie zarówno w wirtualnej, jak i rozszerzonej rzeczywistości. Warsztaty i prelekcje dotyczyły wykorzystania VR w różnych aspektach, takich jak: biznes, architektura, a także kreowanie postaw społecznych. Ponadto, uczestnicy mieli okazje wziąć udział w wieczorze networkingowym.

Na drugi dzień kongresu zaplanowany został panel dyskusyjny. Jako pierwszy na scenie pojawił się Joe Robins ewangelizator społeczności Unity. Przedstawił on najnowsze działania firmy, skupiające się na rozwiązaniach z wykorzystaniem VR. Ponadto uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się czym zajmuje się najnowsza komórka Unity Labs, a także wysłuchać praktycznych porad dla programistów działających w tej dziedzinie. Robins opowiedział także o nowych, innowacyjnych projektach firmy, dzięki którym będziemy mieli jeszcze lepszy dostęp do świata wirtualnego. Garść porad udzielił także Daniel Kihlgren Kallander z SVRVIVE Studios, którego grupa stworzyła grę VR w typie escape w zaledwie kilka miesięcy. Przekonywał tym samym, że nawet kilka osób, poprzez ciężką pracę i zaangażowanie może stworzyć projekt, który zostanie pozytywnie przyjęty przez pasjonatów wirtualnej rzeczywistości. Podzielił się również wiedzą na temat tego, jakich błędów może uniknąć programista, który po raz pierwszy pracuje nad projektem VR.

fot. facebook.com/europeanvrcongress
fot. facebook.com/europeanvrcongress

O technologicznym podejściu do VR-u opowiadali Maciek Uniatowicz, Jakub Korczyński oraz Piotr Wójcik. Pierwsi z prelegentów odnieśli się do technologii Audio w filmach 360. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć mikrofon stereofoniczny w postaci fantoma głowy, oraz dowiedzieć się w czym tkwi problem podczas nagrywania dźwięku w wirtualnej rzeczywistości. Ponadto wyjaśniali w jaki sposób słyszymy, oraz jakie dźwięki jest w stanie wychwycić nasz mózg. Przekonywali o pozytywnym wykorzystywaniu mikrofonu ambisonicznego, który działa jak kamera 360, rejestrując dźwięk z każdej strony. Piotr Wójcik odniósł się natomiast do negatywnych odczuć związanych ze światem VR. Wyjaśnił słuchaczom na czym polega tak zwana choroba symultaniczna, oraz jak zminimalizować jej objawy. Przekonywał również, że właściwie dopracowane efekty wizualne, dają nam lepszy komfort podczas korzystania z VR. Pokreślił także, jak ważne są indywidualne czynniki w kwestii podatności na tego rodzaju chorobę. Określił preferencje fanów gier VR, ich odczucia na temat metod lokomocji, a także podpowiedział, jak zachęcać użytkowników do ponownego kontaktu z wirtualną rzeczywistością.

fot. facebook.com/europeanvrcongress
fot. facebook.com/europeanvrcongress

Analityczne podejście do VR- u było tematem prelekcji Artura Kurasińskiego. Wystąpienie to wywołało ciekawą dyskusję na temat użyteczności filmów 360. Uczestnicy mogli poznać sposoby mierzenia i analizowania tego typu produkcji, aby były one jak najbardziej skuteczne między innymi w zakresie marketingu. Kurasiński wyjaśnił także, dlaczego konsumenci wciąż mają problem z filmami tworzonymi w technologii 360 stopni. Przekonywał, że w dużej mierze są to tak prozaiczne aspekty, jak trudności z obracaniem głowy. Stwierdził także, że w przeciągu wielu lat, sposób projekcji wideo nie uległ drastycznym zmianom. Żyjemy więc w czasach, w których świat VR i filmów 360 nie został jeszcze zdominowany przez największe potęgi. Podobnym zagadnieniem zajęli się również Ewa Ramus oraz Krzysztof Malej. Prelegenci przedstawili kilka sposobów na zmierzenie imersji. Przekonywali, że dzisiejsza technologia oczywiście daje takie możliwości, jednak należy pamiętać o odpowiednich do tego narzędziach. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć na czym polegają miedzy innymi badania EEG, EMG oraz EDA. Tym samym, słuchacze mogli zaobserwować, jakie bodźce są kluczowe w tego rodzaju analizie.

fot. facebook.com/europeanvrcongress
fot. facebook.com/europeanvrcongress

Ciekawe wykłady na temat wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w medycynie poprowadzili Marcin Czub oraz Mateusz Kierepka i Ralf Saykiewicz. Pierwszy z nich pokazał słuchaczom, w jaki sposób można zmniejszyć poziom odczuwalnego bólu poprzez rozproszenie uwagi VR. Warto podkreślić, że ta technologia odniosła pozytywne skutki podczas zastosowania jej przy pobieraniu krwi u dzieci. Mimo zaawansowanych technik i dobrych rezultatów, przed badaczami jeszcze długa droga w wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości u pacjentów z przewlekłym bólem. Jak zaznaczał Czub, w tego typu przypadkach, stosowanie VR, jak na razie jest zbyt ryzykowane. Kolejni prelegenci opowiadali natomiast o możliwości ratowania ludzkiego życia z wykorzystaniem VR. Słuchacze, mieli okazje przekonać się w jaki sposób narzędzie wykorzystywane na przykład w dziedzinie przemysłu, są przenoszone na model kliniczny. Przedstawione zostały również główne problemy w służbie zdrowia, z którymi ma szanse zmierzyć się VR. Słuchacze poznali także wykorzystywane już technologie, jak na przykłady okulary AR, które pomagają lekarzom w przygotowaniu się do operacji. Prelegenci zachęcali, aby spojrzeć na wirtualną rzeczywistość jako narzędzie, które może być także wykorzystywane w zakresie medycyny.

fot. facebook.com/europeanvrcongress
fot. facebook.com/europeanvrcongress

European VR Congress to jednak nie tylko interesujące wykłady. Podczas eventu zaprezentowało się wielu czołowych producentów, a także twórców najbardziej innowacyjnych produkcji zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Swoją szansę na poznanie technik oraz mechanizmów budowania skutecznych wystąpień przed inwestorem miały również startupy. Podczas licznych warsztatów, mogli dowiedzieć się między innymi, jakich błędów unikać podczas prezentacji oraz sprawdzić swoje umiejętności. Doświadczeni trenerzy prowadzili także praktyczne zajęcia miedzy innymi dotyczące tworzenia strategii branded content. Ponadto dzięki projektowi Akademii Leona Koźmieńskiego przestawiono również, w jaki sposób wykorzystuje się VR w edukacji. Przy pomocy aplikacji VR można było przenieść się do miejsca zbrodni i spróbować rozwiązać zagadkę kryminalną.

Portal MarketingLink jest patronem medialnym wydarzenia.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu