Dziś 29 urodziny SMS-a. Przypomnijmy sobie jego historię
Wielu z nas nie wyobraża sobie bez niego życia. SMS, bo o nim mowa, obchodzi dziś swoje 29 urodziny. Przypomnijmy więc sobie jego historię.
Dla wielu z nas SMS-y to coś, co pamiętamy od zawsze. Natomiast dla równie wielu, wprowadzenie tego sposobu komunikacji wiąże się z niemałym przełomem w rozmowach z bliskimi. Zwłaszcza tymi, którzy mieszkają daleko od nas. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się 29 lat temu, od jednej krótkiej wiadomości wysłanej do znajomego o treści „Merry Christmas”. Przypomnijmy więc sobie historię SMS-a.
3 grudnia 1992 r. – pierwsza wiadomość SMS wysłana w Wielkiej Brytanii. Neil Papworth z Vodafone napisał do kolegów “Merry Christmas”
1993 rok – fiński operator Radiolinja jako wprowadza usługę przesyłania wiadomości tekstowych między użytkownikami tej sieci
1994 rok – na rynek trafia Nokia 2010, pierwszy telefon komórkowy z klawiaturą pozwalającą na wygodne pisanie SMS-ów
1999 rok – pojawia się opcja wysyłania SMS-ów także do abonentów spoza własnej sieci
1999 rok– powstaje program SMS Express (późniejsze Gadu Gadu) który jako pierwszy w Polsce pozwalał na na wysyłanie SMS-ów z internetu za darmo – wiadomość z telefonu kosztowała wówczas kilkadziesiąt groszy
2001 rok – po raz pierwszy w Polsce uruchomiono SMS Premium, za jego pomocą widzowie programu Big Brother mogą głosować na ulubionych uczestników
2007 rok – powstaje SMSAPI, czyli jedna z pierwszych platform komunikacji A2P, wykorzystująca SMS-y jako powiadomienia dla klientów sklepów internetowych
2007 rok – na rynek wchodzi iPhone i rozpoczyna erę smartfonów z dostępem do internetu. Dzięki nim SMS-y nie muszą już mieć 160 znaków, mogą zawierać linki i grafikę.
2008 rok – Unia Europejska rejestruje emotikonę “:-)” jako znak towarowy. Przez lata SMS-y mocno przyczyniły się do popularyzacji emotikon i skrótowców
2008 rok – w Polsce jest już więcej telefonów komórkowych niż mieszkańców -praktycznie wszyscy mamy dostęp kanału SMS
2010 rok – rekordowy rok dla SMS-ów. Na całym świecie wysłano ich 6,1 biliarda
2013 rok – liczba wiadomości wysłanych globalnie przez mobilne komunikatory (np. WhatsApp, Messenger) po raz pierwszy przewyższa liczbę wysłanych SMS-ów
2018 rok – “Uwaga! Dziś gwałtowne burze, silny wiatr i ulewny deszcz…” mieszkańcy czterech województw po raz pierwszy otrzymują drogą SMS-ową Alert RCB
2019 rok – unijna dyrektywa PSD2 zmusza banki do potwierdzenia tożsamości klienta dodatkowym kanałem. Najpopularniejszym sposobem okazuje się SMS. Kod bezpieczeństwa w SMS-ie staje się standardem w rozmaitych usługach online
2020 rok – Google udostępnia w Polsce RCS (nazywany następcą SMS-a) na urządzeniach z systemem Android używanym w większości telefonów
2020-21 rok – w czasie pandemii drogą SMS-ową przesyłane są e-recepty, powiadomienia dla wracających z zagranicy, informacje dla osób na kwarantannie i potwierdzenia terminu szczepienia. SMS-staje się jednym z ważniejszych kanałów informacyjnych w kryzysowej sytuacji
SMS marketing wciąż ma się bardzo dobrze. A wiele marek nie wyobraża sobie rezygnować z tego sposobu komunikacji z klientami. Sama historia tego rodzaju komunikacji zaś powinna obudzić w nas refleksję na temat tego, w jaki sposób wykorzystujemy dziś SMS-a.
29-letnia historia SMS-a zaczyna się od życzeń świątecznych i faktycznie była taka dekada na początku wieku, kiedy w każdą Wigilię co kilka minut pikała nam komórka, bo przyszedł kolejny SMS-owy wierszyk. Dziś takich wiadomości dostajemy sporo mniej. Myślę, że gdyby większość z nas przejrzała zawartość skrzynki w telefonie, znajdziemy w niej więcej potwierdzeń nadania paczki czy terminów wizyty u dentysty niż wiadomości od znajomych. Ale to normalne u każdego prawie-trzydziestolatka, że robi teraz inne rzeczy niż w dzieciństwie i młodości. Nie oznacza to, że SMS znika z naszego życia, tylko podobnie jak radio czy zegarek adaptuje się do nieco innej roli niż spełniał kiedyś. – mówi Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI
Dodaje także, że dziś wykorzystując SMS-a jedynie do załatwiania spraw, zbliżamy się do oryginalnego pomysłu na ten rodzaj komunikacji. A przy tym może okazać się wyjątkowo przydatny.
źródło: informacja prasowa SMSAPI
Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!
Send this to a friend