E-booki w content marketingu

fot. © only4denn - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © only4denn - bank zdjęć Fotolia.com

Raport o rynku e-booków w Polsce, opublikowany przez Virtualo, oprócz diagnozy obecnego rynku przedstawia prognozy na kolejne lata. Wśród nich wybija się zastosowanie e-booków w marketingu treści.

Autorzy raportu opracowali go przede wszystkim na podstawie dwóch badań przeprowadzonych w 2014 roku, w których łącznie uczestniczyło ponad siedem tysięcy osób. Raport Virtualo, chociaż w pierwszym rzędzie dotyczy lat 2010-2014, jest rozbudowany również o przewidywania dotyczące przyszłego rynku. W tej prognozie Virtualo stawia nacisk na marketing treści (content marketing). To w nim widzi przyszłość rynku e-booków.

Kody na e-booki i wirtualne czytelnie

Nurt marketingu treści staje się coraz bardziej popularny w Polsce, a w rynku e-booków może być realizowany poprzez kody na e-booki i wirtualne czytelnie. E-booki są uznawane za atrakcyjne prezenty dla klientów a kody na nie mogą być wygodnym rozwiązaniem jako nagrody w akcjach promocyjnych i konkursach. Ich koszt jest konkurencyjny w stosunku do nagród rzeczowych, a rozliczenie wygodne i przejrzyste. Tego typu akcje, z udziałem Virtualo, były robione przez takie firmy jak: Empik, Samsung i Egmont.

Wirtualna czytelnia to jeszcze inny sposób na wykorzystanie e-booków w marketingu treści. Pierwszym takim projektem była Wakacyjna Czytelnia Starbucks. Klienci kawiarni sieci Starbucks po zalogowaniu się do sieci kawiarnianego Wi-Fi mogli w przeglądarce czytać wybrane fragmenty książek. Czytelnia była czynna latem 2014 roku.

Danuta Górnicka

Danuta Górnicka/Virtualo

Wirtualna czytelnia Starbuck to dopiero początek” – zapewnia Danuta Górnicka, dyrektor handlowy Virtualo i dodaje: „W planach mamy już projekty z kilkoma innymi partnerami, a także pomysły na kolejne akcje.

Kto jest grupą docelową?

Do kogo powinien być kierowany marketing treści oparty na e-bookach? Odpowiedź na to dają nam wyniki badań e-czytelników. Specyfika sposobu badania (ankieta online) sprawia, że (podobnie jak to miało miejsce w przypadku ogólnopolskiego badania środowiska graczy), nadreprezentowani są ludzie aktywni, którzy zazwyczaj konsumują więcej treści, a więcej również więcej czytają. Na szczęście autorzy raportu nie ograniczyli się tylko do tych badań i uzupełnili je o dodatkowe dane zebrane zarówno przez Virtualo jak i podmioty współpracujące.

infografika - kim jest jest polski e-czytelnik

Wśród e-czytelników dominują mężczyźni, chociaż jest to różnica zaledwie kilku procent i udział kobiet z każdym rokiem się zwiększa. Dominującą grupą wiekową wśród e-czytelników jest przedział 25-45 lat.

Oczekiwania e-czytelników

Najchętniej czytane e-booki to kryminały i książki sensacyjne. Na drugim miejscu uplasowała się literatura obyczajowa i piękna. Różnica płci pojawia się w tym, dlaczego czytamy. Kobiety robią to głównie dla relaksu, mężczyźni – dla samorozwoju.

Czytaj więcej:
fot. © milushka - bank zdjęć Fotolia.com
Rynek e-booków w Polsce: obiecujący, ale trudny

Co jest ważne dla e-czytelników? Przede wszystkim wygoda i dobra cena. Symptomatyczne jest to, że największy skok polski rynek e-booków zanotował w latach 2011-2012. Wtedy większość księgarni zrezygnowała z niewygodnego DRM-u i zaczęła stosować znak wodny i multiformatowość. Oba te rozwiązania, unikalne na skalę europejską, ułatwiły życie e-czytelnikom, za co ci odwdzięczyli się zwiększając księgarniom przychody.

O innych wnioskach płynących z raportu można przeczytać w serwisie MobileClick, a pełny raport jest do pobrania ze strony Virtualo.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.