Fan page na Facebooku jest najbardziej popularnym sposobem na promowanie firm w portalach społecznościowych. Aby twoi obecni i potencjalni klienci odebrali cię jako profesjonalistę musisz dowiedzieć się, jak go skutecznie prowadzić. Większość z nas jest wzrokowcami, odwiedzając jakikolwiek fan page najpierw zwracamy uwagę na jego elementy graficzne, takie jak: avatar, cover photo, zdjęcia do postów na tablicy. To, czy kogoś nimi zainteresujesz i skłonisz do pozostania na stronie zależy jedynie od tego, jak je dobierzesz. Jakie są skuteczne kreacje? Jakie kreacje są skuteczne? Jaką trzeba mieć wiedzę techniczną przy ich doborze? Na powyższe pytania postaram się w jasny sposób odpowiedzieć w poniższym kompendium.

Okładka (cover photo) to duży element graficzny na samej górze naszej strony, znajdujący się tuż nad zdjęciem profilowym. Najlepiej jeśli jest w wymiarach 851px x 315px. Wszelkie mniejsze zdjęcia (minimum to 399px x 150px) zostaną automatycznie rozszerzone, co oczywiście może wpłynąć na pogorszenie się ich jakość. Nie ma górnej granicy rozmiaru zdjęcia, choć zaleca się takie do 100 KB i w formacie RGB, JPG lub PNG, aby nasza strona szybciej się ładowała. Dodatkowe wymagania Facebooka mówią, że nasz cover photo nie powinien zawierać więcej niż 20% tekstu (aby to sprawdzić możemy użyć kontrolnego narzędzia → http://coverphoto.paavo.ch/).

Wszystkie cover photo są publiczne nawet dla osób nie posiadających kont na Facebooku. Okładka tak jak w książce sama mówi nam bardzo wiele o zawartości albo przy przynajmniej na tej podstawie kreujemy o niej swoje pierwsze wrażenie. Warto poświęcić jej uwagę i odpowiednio dopracować, aby sprawnie przyciągała naszych zwolenników. Projektując ją należy też mieć na uwadze zasadę Facebooka, mówiącą, że nie może ona być myląca i dwuznaczna. Oznacza to, że nie możemy wprowadzać w błąd internautów na temat tego, o czym w ogóle dany fan page jest.

Cover photo co jakiś czas możemy aktualizować. Jego zmiana jest jednym z najbardziej zauważalnych zdarzeń dla naszych fanów. Dużym ułatwieniem jest zastosowanie grafiki, którą możemy z łatwością sami minimalnie edytować. Ciekawym rozwiązaniem jest tak stosunkowo niezmienna okładka, którą lekko modyfikujemy np. poprzez dodanie do niej informacji o konkursie albo wydarzeniu, które właśnie organizujemy.

Po kliknięciu na cover photo zostajemy przekierowani, jak przy każdym zdjęciu na Facebooku, do jego opisu. Nie traćmy tej przestrzeni i wykorzystajmy ją do swoich celów marketingowych. Możemy tu podać korzyści z naszego fan page’a, wpisać link do swojej strony www, krótko opisać swoja firmę albo napisać wszystko to, co może zainteresować naszych odbiorców np. pozytywne rekomendacje.
Posłużmy się tzn. CTA (call to action), czyli odsyłaczem, który wzywa do działania jak np. „kup dzisiaj”, „zaproś znajomych”. Możemy włączyć taki element do swojego cover photo albo przedstawić go w jego opisie.

Zdjęcie profilowe (avatar) to kwadratowa grafika znajdująca się blisko lewej krawędzi cover photo. Jej rozmiary to 180px x 180px (chodź widoczne są już przy 160px x 160px). Najlepiej jeśli będzie to dla nas stały element graficzny. Może to być po prostu logo naszej firmy, choć na niektórych fan page’ach dobrze sprawdzają się też zdjęcia osób, które je prowadzą. Powoduje to bliższą relację fanów po przez utożsamianie profilu firmy z osobą prowadzącą.

Facebook co jakiś czas wprowadza różne modernizację. Od marca 2012 roku wszystkie fan page zmieniły swój wygląd upodobniając się bardziej do profili osób prywatnych. Straciły tzn. landing tab, czyli stronę powitalna. W zamian wszystkie swoje treści graficzne i tekstowe możemy przedstawiać od razu na tablicy. Publikowane posty pojawiają się tam w sposób chronologiczny. Jednak te dla nas „ważniejsze” możemy wyróżnić po przez gwiazdkę, która wyświetla się nam po najechaniu kursorem na dany post.
Grafika na naszej tablicy może pochodzić z:

– udostępnionych linków (zalecany rozmiar zdjęcia to 196x377px.)
– zdjęć do wpisu (zalecany rozmiar to 1200x1000px.)
– zdjęć portretowych (zalecany rozmiar to 504px jeśli chodzi o wysokość)

Podobieństwo profili firmowych do profili osób prywatnych może być bardzo pozytywne. Powoduje to ich większa personifikację, stają się one bliższe użytkownikom, a komunikacja z nimi może przebiegać jak z facebookowymi znajomymi → dokładnie w ten sam sposób możemy dodać komentarz albo napisać prywatną wiadomość do danego fan page’a.


Autorka artykułu:
Arletta Mędrzyk


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu