Smart Raport to badanie popularności wśród polskich internautów wybranych marek i modeli telefonów. Zostało ono zainicjowane przez serwis 4tech.TV należący do grupy Moon Media i narzędzie analityczne Brand24. Przyglądając się głosom polskiego internetu można dowiedzieć się wiele na temat oczekiwać i potrzeb konsumentów.

Od kiedy smartfony pojawiły się na naszym rynku, ich sprzedaż cyklicznie wzrasta. Od 3% w 2008 roku do 40% w roku 2011. Jak wskazują prognozy, do 2015 roku smartfony stanowić będą aż 60% polskiego rynku. Popularność tego typu urządzeń ma rosnąć dzięki zmianie nawyków konsumentów, którzy częściej używają ich jako kamery i aparatu fotograficznego, organizera, odtwarzacza muzycznego niż jako urządzenia do telefonowania. Przyczyną rosnącej popularności smartfonów ma być, także spadek ich cen.

Wg raportu smartfonem cieszącym się największą popularnością jest HTC One, zaraz za nim plasuje się Samsung Galaxy S III i Samsung Galaxy S IV. Są to urządzenia, które najczęściej określane są przez internautów jako „solidne”, „trwałe” i „wytrzymałe”. Zwracano także uwagę na ich design. Nie zaskakuje to ekspertów zabierających głos w raporcie.

Najgorzej ocenionymi telefonami z największą liczbą negatywnych komentarzy są Nokia Lumia 610, Nokia Lumia 800, a także Motorola Defy. Internauci swoje nieprzychylne opinie najczęściej uzasadniali twierdzeniami, że są to urządzenia „podatne na zarysowania”, „nieintuicyjne w obsłudze”, „posiadają problemy z wodoodpornością”. Z zasadnością tej klasyfikacji nie zgadza się Monika Mikowska, blogerka z jestem.mobi, twierdząc, że zarzuty pojawiające się wobec tych urządzeń, są dla nich bardzo krzywdzące. – Stwierdzenie, że najczęstszą wpadką Nokii Lumia 600 jest mała ilość aplikacji, jest krzywdzące dla samego modelu telefonu. Przecież tak można powiedzieć o każdym telefonie pracującym na Windows Phone, bo to w stażu rynkowym systemu operacyjnego i jego dopiero rosnącej popularności należy upatrywać przyczyn takiego stanu rzeczy – mówi Mikowska.

Zaskoczeniem jest ocena telefonów „z nadgryzionym jabłkiem” – przestają być one wymarzonymi
smartfonami, których posiadanie daje poczucie pewnej elitarności. Pojawia się wobec nich wiele
zarzutów. Według Michała Huczka, dziennikarza StartupTV, najbardziej pożądaną przekątną ekranu jest 4,5-5 cali. – Stawia to iPhone’a na przegranej pozycji – mówi Huczka.

Warto pamiętać , że o ile czasem trudno jest zgodzić się z opiniami internautów, o tyle ich głos jest
głosem konsumentów, a ich uwagi powinny być istotne dla producentów urządzeń mobilnych. Zdaniem Marcina Horeckiego, właściciela portal Telis.pl, internet jest ogromną kopalnią wiedzy na temat urządzeń, które towarzyszą nam przez cały dzień. – Badanie Smart Raport to potwierdza – podkreśla.

Dzięki raportowi dowiadujemy się, że najważniejsze dla konsumentów są: żywotność baterii,
wytrzymałość urządzenia, jego przystosowanie do pracy z dużą ilością aplikacji, a także mocny i pełen kolorów wyświetlacz. Jednocześnie zauważyć można, że cena smartfona nie jest już tak istotnym kryterium, jakim była jeszcze kilka lat temu.

Czy producenci wezmą opinie konsumentów pod uwagę i zaskoczą nas nowym smartfonem w pełni
zaspokajającym oczekiwania? Dowiemy się tego z kolejnej edycji raportu.

Patronem medialnym tegorocznej edycji raportu jest MobileClick.

Pobierz raport (PDF, 18 MB)

Smart Raport – raport popularności wybranych marek i modeli telefonów wśród polskich internautów. Na potrzeby badania przetworzono prawie 175 000 wątków pochodzących z sierpnia i września 2013, w których pojawiły się frazy związane z badanym podmiotem. Po ręcznym przetworzeniu przez analityka, pozostało 6381 wątków. W badaniu przenalizowano następujące modele telefonów: Apple: iPhone 4s, iPhone 5, Samsung: Galaxy S, Galaxy S II, Galaxy S III, Galaxy S IV, LG: Swift L5, Motorola: Defy, Sony: Xperia Z, Xperia J, Nokia: Lumia 610, Lumia 800, HTC: One, Desire X. Wzmianki badano pod kątem emocji pozytywnych i negatywnych. Na podstawie zebranych danych udało się także określić najczęściej dyskutowane wydarzenie związane z branżą telefonów komórkowych w Polsce. Inicjatorem badania jest telewizja internetowa 4tech.TV w pełni poświęcona smartfonom i akcesoriom mobilnym, należąca do grupy mediowej Moon Media, a także narzędzie do monitoringu internetu i serwisów społecznościowych Brand24.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu