Artykuł Partnera

Współpraca z influencerami to obowiązkowy punkt w strategii marketingowej coraz większej ilości marek. Nic dziwnego, influencer marketing może przynieść ogromne korzyści przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Jak jednak wygląda influencer marketing w świetle polskiego prawa?

Forma prowadzenia działalności przez Influencera

Większość influencerów, których popularność umożliwia podejmowanie płatnych współprac, funkcjonuje w ramach własnych działalności gospodarczych. Jak określić czy internetowa aktywność danego twórcy wymaga założenia takiej działalności? Weryfikując 3 podstawowe przesłanki prowadzenia działalności gospodarczej, do których zalicza się:

  • cel zarobkowy,
  • zorganizowanych charakter,
  • ciagłość.

Jeśli więc influencer we własnym imieniu wykonuje zorganizowaną działalność zarobkową i robi to w sposób ciągły, powinien zarejestrować własną firmę. Oczywiście może być ona jednoosobowa.

Co prawda przepisy polskiego prawa umożliwiają prowadzenie nierejestrowanej działalności gospodarczej, jednak w stosunkowo wąskim zakresie. Obligatoryjnym warunkiem, który należy spełnić w takim przypadku, jest miesięczny przychód w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty wynagrodzenia minimalnego. 

Współpraca z influencerami na polu reklamowym

Influencerzy mogą reklamować usługi i produkty jednak na określonych zasadach. Regulacje zawarte w Ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jasno wskazują, że reklama powinna być jawna i transparentna. W przypadku influencerów dużym problemem jest tzw. ukryta reklama. To taka forma promocji produktu czy usługi, która z pozoru sprawia wrażenie neutralnej informacji. Czyn nieuczciwej konkurencji podlega karze finansowej pod postacią przymusu uiszczenia określonej kwoty na wybrany cel społeczny. 

Współpraca na linii influencer — marka powinna być więc wyraźnie oznaczona. Jak to zrobić? Działając w myśl zasady im więcej transparentności, tym lepiej! W praktyce prawidłowo oznaczona reklama w mediach społecznościowych powinna zostać opatrzona hasztagami (np. #reklama, #postsponsorowany). Kolejnym sposobem jest wyraźne oznaczenie postu sponsorowanego w nagłówku oraz treści posta. Dzięki temu współpraca reklamowa będzie w pełni legalna i uczciwa względem odbiorców. 

Działalność Influencerów a prawo autorskie

W niektórych przypadkach content tworzony przez influencerów spełnia przesłanki utworu zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W takim przypadku należy skonstruować umowę o współpracy z uwzględnieniem tego aspektu. Jeśli dane dzieło w świetle prawa stanowi utwór należy zadbać o przekazanie praw autorskich. Takie działanie pozwala uniknąć wielu komplikacji i niejasności podczas przyszłej współpracy. Jeśli któraś ze stron nie chce przekazać lub nabyć wspomnianych praw istnieje możliwość udzielenia licencji na wykorzystanie utworu. Zapisy dotyczące przekazania praw autorskich powinny określać m.in. pole, sposób i zakres eksploatacji utworu.

Influencer marketing a ochrona wizerunku

Wizerunek influencera jest objęty ochroną, która wynika z przepisów cywilnoprawnych. W rozumieniu kodeksu cywilnego wizerunek osoby fizycznej traktowany jest jako jedno z niezbywalnych dóbr osobistych. Jego ochrona jest szczególnie ważna w przypadku dużej rozpoznawalności danego twórcy. Jeśli dany twórca nie wyrazi zgody na współprace z Twoją marką, nie możesz wykorzystywać jego wizerunku w celach reklamowych. W innym przypadku influencer może zażądać:

  • zaniechania naruszenia,
  • usunięcia skutków zaniechania,
  • zadośćuczynienia finansowego,
  • przekazania określonej kwoty na wskazany cel społeczny.

Zanim zdecydujesz się na współpracę z influencerem, skonsultuj zapisy zawarte w umowie z prawnikiem. Możesz także skorzystać z pomocy agencji marketingowych takich jak Kohai, które specjalizują się w kooperacjach marek z influencerami.

Artykuł Partnera


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu