O czym pamiętać podczas wizualizacji danych? Który format wybrać? Jakie narzędzia pomogą nam w zaprezentowaniu informacji w interesujący sposób?

Pytanie postawione w tytule to nie clickbait – naprawdę mamy na nie odpowiedź! Liczby, procenty, wzrosty i zależności można zaprezentować ludziom tak, aby nie tylko nie posnęli, ale wręcz wzdychali z zachwytu. Zaraz dowiedz się, jak to zrobić.

1) Wybór

Już zacząłeś ochoczo przepisywać do swojego artykułu wszystkie procenty z raportu rocznego firmy? Hold your horses! W ramach pierwszego kroku ku prezentacji danych powinieneś przeanalizować, co tak naprawdę interesuje Twoich odbiorców. Wybierz te, które najlepiej odnoszą się do tematu, przekazują istotne informacje lub rzucają nowe światło na omawiane zagadnienie.

2) Zrozumiałość

Ładne, ale czy zrozumiałe?
Ładne, ale czy zrozumiałe?

Przeplatające się ze sobą zygzaki i skomplikowane diagramy robią wrażenie niezwykle profesjonalnych. Na ich widok oglądający kiwają głowami z uznaniem i… odchodzą, nie zrozumiawszy nic a nic. Część osób zapomina, że istotą graficznego przedstawiania danych jest ułatwienie ich interpretacji, a nie wzbudzenie w odbiorcy poczucia, że nie jest tak mądry, za jakiego się uważa. Zagmatwane wizualizacje może i przyciągają uwagę, ale rzadko spełniają swoją rolę. Żyjemy w czasach, gdy każda sekunda jest na wagę złota, a jednocześnie mamy coraz większe problemy z przyswajaniem wiedzy, dlatego prostota i czytelność to hasła, które powinny przyświecać przy tworzeniu wszelkiej maści wykresów.

3) Format

Na wykresach słupkowych i pie chartach świat się nie kończy. Choć mają swoje niezaprzeczalne zalety – jak czytelność i uniwersalność – czasem warto zaszaleć i zaserwować czytelnikom dane w niecodziennej oprawie.


Grafy i mapy myśli świetnie nadają się do przedstawiania relacji pomiędzy pojedynczymi elementami.

GrafWciąż trwa też moda na infografiki i zdziwiłabym się, gdyby było inaczej. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że dają twórcom pełną dowolność, dzięki której łączą kreatywność z użytecznością.

4) Narzędzia

Dużym ułatwieniem jest dostępność coraz to nowych narzędzi do wizualizacji danych. Trzy poniższe są moim zdaniem szczególnie warte uwagi.

źródło: piktochart.com
źródło: piktochart.com

Intuicyjne narzędzie, którego najważniejszą funkcją w kontekście tego artykułu jest możliwość tworzenia infografik. Udostępnia bogatą bazę edytowalnych elementów oraz opcję importowania własnych materiałów. Wizualizacja wszystkiego, co siedzi Ci w głowie jest tutaj banalnie prosta!

źródło: beam.venngage.com
źródło: beam.venngage.com

Jeśli potrzebujesz szybko poskładać prosty, estetyczny wykres, najlepiej skorzystać z Beam. Program dysponuje 4 rodzajami wykresów i zestawami szablonów, a gotowy materiał można od razu udostępnić w mediach społecznościowych, osadzić na stronie lub pobrać. Praca w nim trwa dosłownie chwilę!

źródło: pixelmap.amcharts.com
źródło: pixelmap.amcharts.com

Dane w ujęciu geograficznym najlepiej pokazać na mapie. Ta aplikacja została stworzona, aby Ci w tym pomóc! Pikselowe mapy są minimalistyczne i efektowne, możesz edytować je na wiele sposobów, a na końcu pobrać w formacie SVG, PNG lub HTML.

Prezentacje dla przełożonych i klientów, materiały na szkolenia, interesujący content na bloga lub Facebooka to tylko kilka z obszarów, w których z powodzeniem możesz zastosować wymienione metody i narzędzia. Tylko czekać, aż przylgnie do Ciebie tytuł Króla Wykresów ;-)