Influencerzy odgrywają obecnie bardzo ważną rolę dla swoich odbiorców. Są w stanie inspirować, motywować, a ich opinia jest ważniejsza niż zdanie bliskich. Jak więc wykorzystać ich na każdym etapie procesu zakupowego?

Postawy konsumenckie uległy wielu zmianom. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi, a więc dokonywane przez nich wybory wymagają czasu oraz odpowiedniej wiedzy, która upewni ich w decyzji o kupnie. Wedle badań Capital Retail Bank, przecięty konsument spędza średnio 79 dni na zgromadzeniu informacji na temat produktu, którego nabyciem jest zainteresowany. Już 80 procent tego typu procesów rozpoczyna się w sieci, głównie w mediach społecznościowych. Tradycyjne formy reklamowe tracą na popularności, a miejsca na podium zajmują nowe trendy w marketingu. Jednym z nich jest będący na ustach wszystkich od dłuższego czasu influencer marketing.

Działania polegająca na zaangażowaniu w działania promocyjne liderów opinii, którzy na swoich kanałach komunikacji zaprezentują treści dotyczące m.in. danego produktu przynosi markom korzyści i pozytywnie wpływa na budowę ich wizerunku. Dzięki twórcom internetowym firmy mogą efektywniej dotrzeć do swoich odbiorców i zaangażować ich.

Biorąc pod uwagę, że proces zakupu składa się z kilku etapów – inspiracji/wydarzenia w naszym życiu, świadomości i edukacji, rozpatrzenia różnych czynników, wyszukania informacji oraz opinii, decyzji zakupowej, a także doświadczeń pozaupowych oraz dokonania kolejnej transakcji, w każdym z tych momentów możemy próbować wpłynąć na konsumenta. Kamiu Lee, przedstawiciela Activate, platformy Bloglovin’, która umożliwia współpracę twórców z markami na łamach Adweeka wskazała, jak w każdym z tych etapów mogą funkcjonować liderzy opinii.

fot. adweek.com/ za: Bloglovin'
fot. adweek.com/ za: Bloglovin

Etap 1: Inspiracja

Popularność social media sprawia, że stają się one dla nas coraz bardziej naturalnym kanałem komunikacji, a poszukiwanie inspiracji na portalach społecznościowych to codzienność. Swoje działania koncentrują na nich także influencerzy, którzy budują wokół siebie zaangażowane społeczności. Podejmowane przez nich działania wpływają na opinie konsumentów. Wedle badań Bloglovin’ 63 procent użytkowników zainspirowało się do użycia produktu, z którego korzysta lubiany przez nich twórca. Podobne wyniki przedstawia raport z ubiegłegorocznej edycji Blog Forum Gdańsk. Wedle badań przeprowadzonych na jego potrzeby, już 72 procent odbiorców blogów i vlogów uważa, że są one pierwszym źródłem informacji o produktach. Wynik ten jest większy niż opinia rodziny czy znajomych, co oznacza, że twórcy internetowi posiadają ogromną moc inspiracji.

Serwisy, które w znacznej mierze skupiają się na treściach graficznych, jak np. Instagram czy Pinterest to miejsca, w których możemy znaleźć wiele inspiracji i gromadzić je. Działają na nich także twórcy internetowi, a więc ich aktywność na tym polu może przynieść zamierzone rezultaty. Pamiętajmy, że proces zakupu rozpoczyna się od bodźca, inspiracji, który kieruje nas w stronę danego produktu lub marki. Influencerzy mogą więc stać się motywatorami i inspiratorami.

Etap 2: Świadomość i edukacja

Aktywna działalność w social media może przynieść wiele korzyści, a każdy marketer wie, że jedną z nich są zasięgi. Nierzadko to one są asem w rękawie influencera. Analizy grup odbiorczych pozwolą na odpowiednie dopasowanie treści oraz oszacowanie możliwości ich zaangażowania. W procesie budowy świadomości marki możemy wykorzystać edukację i dokształcić swoich konsumentów w danej dziedzinie, zaś twórcy internetowi mogą pojawić się tutaj w roli nauczycieli. Na ich kanałach mogą pojawić się tutoriale, filmiki instruktażowe zapraszające do skorzystania z danego produktu. Mogą oni przedstawić różne aspekty jego użycia oraz zalety, jakie posiada. Współpracując z influencerem będącym ekspertem w danej tematyce, np. modowym czy wnętrzarskim, możemy liczyć na jego wiedzę i wsparcie merytoryczne.

Etap 3: Rozważanie różnych czynników i zbieranie informacji

Wedle wcześniej wspomnianych badań, 81 procent konsumentów ogląda produkty, które chce zakupić online. Dlatego istotne jest nie tylko dostarczenie im nie tylko treści promocyjnych, ale i informacyjnych. Praca z influencerami ma na celu opracowanie contentu w formie opinii, wiedzy, porównań oraz tutoriali. Dzięki temu wiedza zaprezentowana jest w sposób praktyczny, bardziej atrakcyjny i odpowiadający potrzebom informacyjnym odbiorcy. Szeroki zakres informacji będzie odpowiedzią na pytania i wątpliwości, które mogłyby pojawić się w głowie konsumenta.

Etap 4: Decyzja o kupnie

Współpracujące z twórcami internetowymi marki nierzadko oferują im kupony promocyjne i zniżki, którymi mogą podzielić się ze swoimi fanami. Możliwość zaoszczędzenia pieniędzy może być jednym z czynników decydujących o przewadze produktu nad innymi dla użytkowników. Także znajomość grup odbiorców blogerów i vlogerów oraz świadomość ich potrzeb może spowodować, że swoją postawą przekonają oni odbiorców do zakupu. Na tym etapie to autorytet influencera oraz jego wiedza mogą zaważyć na tym, jaką decyzję podejmie konsument.

Etap 5: Doświadczenie po zakupie

Wpływ influencerów nie kończy się jednak na samym kupnie, gdyż mogą oni w dalszej perspektywie brać udział w budowaniu lojalności klienta i zainspirowaniu do zakupu w przyszłości. Marki mogą w budować relacje ze swoimi odbiorcami w sieci i traktować wiernych klientów jako swoim ambasadorów. W mediach społecznościowych napotykamy każdego dnia mnóstwo treści, które mogą m.in. przypomnieć nam o produkcie, który mamy i który warto ponownie nabyć. Prezentujący je influencerzy mogą ponownie zachęcić nas do powrotu do danego dobra lub skorzystania z innych możliwości, jaki daje marka.

Influencer marketing stał się bardzo ważnym elementem strategii zakupowej marki, który dzięki ogromnemu wpływowi liderów może przynieść oczekiwane efekty. Blogerzy i vlogerzy mają poważanie u swoich fanów, szczególnie tych młodych. Liczą się oni z ich zdaniem bardziej niż rodziny czy przyjaciół, dlatego umiejętne wdrożenie influencera w nasze działanie może zapewnić nam sukces i zwiększenie sprzedaży. Pamiętajmy, że influencerzy to ludzie, którzy wykazują się autentycznością, zdolnością zaangażowania oraz wiedzą, dzięki czemu wpływają na nas bardziej, aniżeli tradycyjne, bierne formy reklamy.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu