Marketerzy chcą angażować klientów, ale brakuje im ludzi

fot. Agencja fotograficzna Fotochannels

fot. Agencja fotograficzna Fotochannels

Głównym celem marketerów na ten rok jest zwiększenie zaangażowania klientów, zarówno tych biznesowych, jak i konsumentów. Jak chcą to osiągnąć? Przede wszystkim tworząc content, choć problemów we wdrażaniu tej strategii mogą przysporzyć niedostatki kadrowe. Najpopularniejszym miernikiem efektywności strategii wciąż pozostaje ruch generowany przez stronę internetową.

Raport opublikowany przez eMarketera przygotowała firma konsultingowa Acend2. Badanie przeprowadzono w lutym 2013 r. wśród profesjonalnych marketerów zajmujących się sektorami B2B (Business to Business) i B2C (Business to Customer).

„Chcemy angażować naszych klientów”

Jako priorytet na 2013 r. największy odsetek ankietowanych wskazał na angażowanie klientów. W przypadku B2C odsetek ankietowanych, którzy wskazali tę odpowiedź wyniósł ponad 50%. Na drugim miejscu stawiano generowanie ruchu na stronie internetowej. Tego zdania była prawie połowa respondentów zajmujących się sektorem B2C. Z kolei dla marketerów, którzy skupiają się na kontakcie z innymi firmami bardziej niż dla tych odpowiedzialnych za relacje z konsumentami liczył się zasięg contentu oraz tworzenie leadów handlowych. Nieco mniejszy priorytet wśród obydwu grup marketerów dawano pozycjonowaniu w wyszukiwarkach.

fot. eMarketer/Ascend2

Jak korzystać z social media?

Marketerów zapytano również o najefektywniejsze sposoby wykorzystania mediów społecznościowych w zaplanowanych strategiach. Najczęściej przewijającą się odpowiedzią było tworzenie artykułów i blogowanie. Marketerzy zajmujący się relacjami B2B często wskazywali także na tworzenie raportów badawczych. W przypadku marketingu B2C był to bardzo niewielki odsetek (8%).

fot. eMarketer/Ascend2

Z kolei dla marketerów nakierowanych na konsumenta drugim najskuteczniejszym sposobem jest wykorzystywanie wtyczek społecznościowych w postaci przycisków takich jak „Lubię to”, „+1” czy „Udostępnij”. Sektor B2C większą wagę przykłada również do prowadzenia kont firmowych w serwisach społecznościowych oraz prowadzenia kampanii reklamowych w social media.

Jedna trzecia marketerów w obydwu grupach wskazała także na tworzenie contentu wideo lub dźwiękowego jako efektywny sposób wykorzystania social media.

Brak ludzi odpowiedzialnych za content

A które elementy strategii najtrudniej wprowadzić w życie? Te same, które wskazywano jako najefektywniejsze: tworzenie contentu wideo/audio, przygotowywanie raportów badawczych oraz tworzenie artykułów.

fot. eMarketer/Ascend2

Jako powód problemów w osiąganiu celów marketingowych najczęściej podawano ograniczenia kadrowe (42%), co ma szczególne znaczenie zwłaszcza w przypadku tworzenia contentu. 40% respondentów wskazało na trudności w dokładnym pomiarze zwrotu z inwestycji (ROI) w social media.

Ruch na stronie i ranking w wyszukiwarce to nadal główne mierniki sukcesu

Zapytani o to, na które mierniki efektywności patrzą w pierwszej kolejności, marketerzy wskazali na ruch na stronie internetowej (60%). Zaletą jest to, że jest łatwo mierzalny i dokładny. Inny przykład to pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Jak widać w przypadku mierników efektywnościowych marketerzy w dalszym ciągu są internetowymi tradycjonalistami.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.