Nadszedł czas na nowe 4P w marketingu? Koncepcja S.A.V.E.

fot. bank zdjęć .shutterstok.com

fot. bank zdjęć .shutterstok.com

Znana od lat marketingowa kompozycja 4P była poddawana już wielu przeobrażeniom. Jej ciekawy zamiennik zaproponował Eduardo Conrado z Motorola Solutions. S.A.V.E. to nowe spojrzenie na produkt i konsumenta. Co oznacza akronim?

Marketing mix, czyli 4P, to najbardziej znana kompozycja marketingowa stworzona przez McCarthy’ego. Cztery P, czyli Product (Produkt), Price (Cena), Place (Miejsce dystrybucji) oraz Promotion (Promocja) wskazują na najważniejsze elementy oddziałujące na rynek, znane każdemu marketerowi. Pod wpływem czasu, zmian rynku, rozwoju technologii oraz upodobań konsumenckich koncepcja ewoluowała. Mieliśmy do czynienia z 4C zaproponowanym w latach 90. przez Roberta Lauterborna oraz rozszerzeniem do 7P. Jednak to nie koniec poszukiwań idealnego spojrzenia na marketing, bowiem obecnie także pojawiają się próby nadania nowego znaczenia skrótom. Niezwykle ciekawa wydaje się idea zaproponowane przez Eduardo Conrado, Chief Strategy and Innovation Officer w Motorola Solution, wedle której 4P warto zamienić na S.A.V.E. (Solution, Access, Value, Education).

Produkt >> Rozwiązanie

Klient w procesie decydowania o kupnie produktu kieruje się nie tylko tym, jakie są jakie funkcje i parametry, ale na ile pomoże on rozwiązać dany problem i ułatwić życie. Same rozwiązania technologiczne nie świadczą o wyższości danego dobra nad innym. Ważne, aby w procesie komunikacji zalet naszego przedmiotu wskazać w jaki sposób odpowiada on na potrzeby klienta, co dzięki niemu zyskamy. Stąd koncepcja zamiany Product, czyli Produktu na Solution, Rozwiązanie.

Miejsce >> Dostęp

W czasach, gdy mamy dostęp do internetu, a co za tym idzie, możemy korzystać z zalet e-commerce’u samo znacznie miejsca nie odgrywa tak istotnej roli. W dowolnej chwili mamy możliwość zakupu, pozyskania informacji lub odnalezienia odpowiedzi na nasze pytania. Dlatego tak istotne jest to, co marka może nam dać w określonym momencie oraz jej działanie na różnych kanałach, nie tylko w przypadku promocji produktu. Obserwowanie zaangażowania w stosunku do innych klientów daje poczucie, że firma jest dostępna i otwarta dla swoich odbiorców w dowolnym czasie. Place, czyli Miejsce dystrybucji zostaje więc zastąpione Access, czyli Dostępem.

Cena >> Wartość

Cena odgrywa istotną rolę dla zakupu dobra. Wiele produktów wydaje się kosztownych, a konsumenci przekonani o tym, że znajdą ich tańszy odpowiednik w sieci rezygnują z zakupu. Krokiem, który wówczas podejmie marka powinno być nie tyle obniżenie jego kosztów, ale zwiększenie wartości. W ten sposób możemy dążyć do rozwoju i rozwiać obawy odbiorców. To przyciąga uwagę odbiorcy i jednocześnie dając przewagę w ustanawianiu cen to wyraźne komunikowanie korzyści płynących z posiadania danego dobra. Dlatego to nie Price, czyli Cena, a Value, czyli Wartość będzie ważniejsza.

Promocja >> Edukacja

Odkąd marki zaczęły intensywniej koncentrować się na działaniach content marketingowych i dostarczaniu odbiorcom interesujących treści odpowiadających na ich potrzeby, patrzenie na promocję uległo zmianom. Możliwość budowania więzi za pomocą użytecznych informacji okazała się znacznie silniejsze niż dodawanie graficznych reklam w mediach. Obserwacja klienta pozwala marce na zaangażowanie się i radzenie swoim odbiorcom. W ten sposób może ona zyskać zaufanie jeszcze zanim konsument zakup produkt. Standardowe Promotion, czyli Promocja ustępuje więc miejsca Education, czyli Edukacji.

S.A.V.E.

Firmy, które wykorzystują koncepcję 4P w niezmienionej formie są narażone na ryzyko nie nadążenia za klientem i rynkiem. Odbiorcy mają obecnie do powiedzenia znacznie więcej, a co za tym idzie, większe są także ich wymagania. Skupianie się na technicznych aspektach produktu, miejscu jego dystrybucji, koncentrowanie na aspekcie ekonomicznym produktu oraz puste slogany promocyjne nie zapewnią marce sukcesu. To informowanie o tym, na ile produkt może rozwiązać nasze problemy, wskazywanie na jego dostępność i wartość, a także szeroko pojęte edukowanie, czyli poszukanie odpowiedzi na potrzeby konsumenta na każdym etapie, jest obecnie kluczem do marketingowego sukcesu marek.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.