Skuteczny e-mail marketing w branży finansowej i nie tylko

Confronter

E-mail marketing jest bardzo skutecznym kanałem komunikacji z klientem. Czy wiesz, że aż 64 proc. odbiorców otwiera wiadomość z uwagi na jej temat? Przemyślana wysyłka newslettera może przynieść natychmiastowe efekty.

Artykuł stworzony przez firmę Confronter

Dlaczego akurat e-mail marketing?

Czy wiesz, że firmy na całym świecie wysyłają średnio około 1,38 miliona wiadomości e-mail miesięcznie? Aktywne skrzynki poczty elektronicznej liczy się już w miliardach. Stały się one niezbędne dla większości internautów[i].

E-mail marketing ma wiele zalet, które nie pozwalają pominąć go podczas wyboru kanału dotarcia do odbiorców. To właśnie on w branży finansowej odgrywa kluczową rolę w pozyskiwaniu nowych klientów oraz utrzymaniu relacji z obecnymi. Warto zwrócić uwagę na fakt, że jest to jedna z tańszych i bardziej opłacalnych form komunikacji.

Najważniejsze kroki podczas tworzenia kampanii

Aby nasza kampania e-mailowa przyniosła oczekiwane efekty, należy poświęcić czas na stworzenie strategii oraz analizę różnych czynników. Nie możemy zapomnieć o planowaniu naszych działań w oparciu o zdobyte informacje, a także kontrolowaniu wszystkich procesów. Bardzo istotnym punktem jest stworzenie oraz dopasowanie bazy odbiorców. Powinna być ona stale aktualizowana oraz rozbudowywana. Odpowiednia ilość informacji o naszych odbiorcach pozwala trafniej dostosować wysyłkę. To dopiero początek czynności związanych z tworzeniem strategii. Zostaje jeszcze przygotowanie odpowiednich kreacji, napisanie treści, ale również obsługa wiadomości zwrotnych.

Jeżeli odpowiednio określimy target naszej kampanii, unikniemy tzw. przepalenia budżetu. Omawiana forma marketingu internetowego pozwala nam również trafiać do dużej grupy odbiorców. Należy jednak pamiętać o konieczności personalizacji komunikatów.

Odbiorca naszych newsletterów

Trzeba poznać swoich odbiorców, aby dostosować komunikację do ich indywidualnych potrzeb. Klienci zainteresowani branżą usług finansowych oraz bankowością chętnie zapisują się do newsletterów. Dlaczego? Chcą śledzić nowinki, interesuje ich specjalistyczna wiedza, a także czekają na informacje o nowych ofertach wprowadzanych na rynek. W branży finansowej świetnie konwertują wiadomości, które komunikują o podcastach, webinarach, a także zniżkach i nowych publikacjach na blogu.

Co to znaczy, że e-mail powinien być dostosowany do odbiorcy? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ponieważ zadbać należy o wiele szczegółów. Zacznijmy od contentu. Klient na początku ma kontakt z tematem wysłanej wiadomości, a czasami wyłącznie jego częścią. Zadbaj, aby najistotniejsza część tematu wyświetlała się każdemu. Liczba słów w temacie wpływa na open rate. Jedno słowo pozwala nam uzyskać wynik na poziomie 16,5%, dłuższe tematy są znacznie mniej skuteczne[ii]. Nie zapomnij o urządzeniach mobilnych, to one generują aż 20% zysków z e-mail marketingu[iii].  Aplikacje używane do odbierania poczty elektronicznej wyświetlają temat oraz preheader. Obecnie aż 53% wszystkich wiadomości e-mail jest otwierana na smartfonach. Nie możemy pozwolić sobie na utratę zainteresowania. Zwróć uwagę na pierwsze zdanie wysyłanej wiadomości. Na pozyskanie uwagi masz 5 sekund! Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych, wskazują, że decyzję o przeczytaniu wiadomości mailowej aż 68% osób podejmuje po poznaniu nadawcy wiadomości. Odbiorcy lubią mieć pewność, że napisał do nich prawdziwy człowiek.

Wysyłane komunikaty powinny być zwięzłe i napisane prostym językiem. Zwróć uwagę na słownictwo, którego używasz. W przypadku branży finansowej mowa korzyści jest niezwykle istotna. Musimy jasno komunikować zalety korzystania z konkretnej usługi.

Pamiętaj o wzbudzaniu zainteresowania odbiorcy oraz budowaniu napięcia. Stworzone treści muszą rozbudzać ciekawość klienta, aby zobaczył naszą pełną ofertę, odwiedził stronę internetową. Mailing to również odpowiednia grafika. Zdaniem aż 79% pytanych marketerów to design jest najważniejszym aspektem wiadomości[iv]. Podczas tworzenia kreacji zwróć uwagę na wielkość przycisku, wyróżnione oferty czy użyte kolory.

Wysłany e-mail najczęściej kieruje do konkretnej strony internetowej. Branża finansowa stawia na landing pages, do których odsyła swoich odbiorców. Pamiętaj, aby wysyłana wiadomość była spójna z linkowaną podstroną. Komunikacja musi być zintegrowana.

Ochrona danych osobowych

Wysyłane przez Ciebie wiadomości nie powinny być postrzegane jako spam. Sprawa jest coraz trudniejsza, ponieważ w ostatnim czasie użytkownicy otrzymują podpowiedzi Google’a mówiące o tym, że konkretny e-mail może być spamem. Zadbaj o bezpieczeństwo swoich klientów. Weź pod uwagę, że każda z osób, do której dociera e-mail musi uprzednio wyrazić na to zgodę. Pamiętaj, aby formularz zapisu do newslettera wymagał jak najmniejszego zaangażowania. Podczas tworzenia bazy mailingowej zachowaj ostrożność i bądź rzetelny. Wszystkie Twoje działania muszą odbywać się zgodnie z RODO, które jest egzekwowane od maja tego roku.

Korzyści z dobrej kampanii mailingowej

Dobrze zaplanowana oraz przeprowadzona kampania pozwala na zwiększenie lojalności obecnych klientów oraz pozyskanie nowych. Wpływa również na zwiększanie świadomości marki. Dzięki e-mail marketingowi możemy docierać do osób decyzyjnych w danym gospodarstwie domowym, co w branży finansowej jest ogromnym plusem. Większość działań marketingu internetowego nie daje nam takiej możliwości.

Na świecie średni open rate dla branży finansowej wynosi 21,05%, natomiast współczynnik CTR 2,53%. Stosunek ilości klików do otwarć konkretnej wiadomości w tym przypadku wynosi 9,65%[v]. Niestety nie wykonano takich badań w odniesieniu do rynku polskiego. Warto wziąć jednak pod uwagę światowe tendencje.

Rady dla początkujących

Wszystkie nowe działania wymagają czasu i poświęcenia im uwagi, zatem tworząc wiadomości, warto zachować szczególną ostrożność. Twój komunikat nie powinien zawierać błędów. Dodatkowo tworząc komunikaty, lepiej unikać przesadnych emocji, gdyż odbiorcy nie lubią kiedy nadużywa się superlatyw oraz wykrzykników. Równie istotne są działania followup – przypominanie klientom o swoich wiadomościach może przynieść pozytywne efekty.

Twój cel to wzbudzenie ciekawości odbiorców, pozyskanie ich lojalności oraz doprowadzenie do interakcji. Pamiętaj, że planowanie, analizowanie to klucze do osiągnięcia wyznaczonych celów. Dobra kampania musi być przede wszystkim spersonalizowana, dopracowana, ciekawa, odpowiednio zaplanowana i oryginalna. W firmie Confronter prowadzimy działania e-mail marketingowe, aby utrzymać relację ze swoimi klientami oraz realizujemy zewnętrzne wysyłki na zlecenie kontrahentów.

[i] Dane zostały określone na podstawie raportu „Skuteczność e-mail marketingu i marketing automation 2017” przeprowadzonego przez markę GetResponse.

[ii] Dane pochodzą z raportu „E-mail marketing w liczbach”.

[iii] Dane pochodzą ze strony www.clikck.com.

[iv] Informację znajdziesz na stronie www.business2community.pl.

[v] Dane pochodzą z raportu przeprowadzanego przez firmę Sing-up.to.

Artykuł stworzony przez firmę Confronter




Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.