Trudno wyobrazić sobie dzisiejszą blogosferę bez niego. Dość powiedzieć, że korzystają z niego tacy giganci jak CNN, New York Times czy Reuters. WordPress, najpopularniejszy na świecie CMS, skończył wczoraj 10 lat.

Urodziny WordPressa uczcił na swój sposób jeden z jego założycieli – Mike Mullenweg – który najnowszy wpis na blogu zaadresował właśnie do swojego „dziecka”. Wspomina w nim między innymi czasy, gdy chodził jeszcze w koszulkach z logiem Bloggera, gdyż tych z charakterystycznym „WP” po prostu jeszcze nie było na rynku.

Założenie

WordPress został stworzony w 2003 r. przez wspomnianego Mullenwega oraz Mike’a Little’a. Początkowo miała to być wyłącznie modyfikacja innego stworzonego przez nich CMSa (system zrządzania treścią – ang. Content Management System)– b2/cafelog. Jak już wiemy, projekt niespodziewanie rozrósł się do znacznie większych rozmiarów. Ówcześnie dostępne platformy umożliwiające blogowanie (przede wszystkim Bloggera, ale również MySpace’a) przebijał tym, że każdy mógł go ściągnąć i zainstalować na swój serwer. Dodajmy, że od samego początku WordPress działał na zasadzie otwartego oprogramowania (open-source software), dzięki czemu każdy jego użytkownik mógł wprowadzać na swoje potrzeby dowolne modyfikacje do kodu oprogramowania.

Pierwsza wersja WordPressa - WordPress 0.7 (2003)

Deweloperzy

Każdy może przyczynić się do rozwoju WordPressa. Dzięki temu, że to otwarty program, powstało już ponad 25 tys. różnej maści wtyczek, 1780 darmowych wersji designu (dane za infografiką WordPressa – zobacz poniżej). Co więcej, bardzo dynamicznie rozrósł się projekt WordCampów, czyli spotkań organizowanych dla deweloperów pracujących przy programie. Kiedy całe przedsięwzięcie ruszało w 2006 r., ograniczono się do jednego campu. W 2012 r. było to już 75 spotkań, w których uczestniczyło ponad 10 tys. osób. Najważniejszym wśród nich pozostaje to organizowane w San Francisco, czyli mieście, w którym całe przedsięwzięcie miało swój początek.

WordPress w wersji 2.0 (2005)

Udział w rynku

W zależności od kryterium, jakie przyjmiemy, udział WordPressa w rynku może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu procent. W przypadku wszystkich stron internetowych na świecie jest to już niemal 18% (ok. 70 mln stron), czyli całkiem sporo. Spośród nich warto wymienić chociażby witryny gigantów branży medialnej – CNN, NY Timesa czy Reutersa – a także marki motoryzacyjne, jak Ford czy Volkswagen.

Z kolei firma Technorati rok temu ujawniła dane, z których wynika, że połowa największych blogów działa na silniku WordPressa, z czego większość zainstalowała go na własnym serwerze. Wśród CMSów WordPress jest z kolei niekwestionowanym dominatorem (66%), wyprzedzając Joomlę (10%) i Drupala (9%).

WordPress 2.7 (2008)

Dodajmy na koniec, że ukazało się już 19 wersji WordPressa. Co ciekawe, zgodnie z przyjętą konwencją każda kolejna otrzymywała swoją nazwę od nazwiska jednego ze słynnych jazzmanów, stąd m.in. wersje Miles (Davis – 1.0.1), Coltrane (2.7) czy Gershwin (3.2). Najnowszą (Elvin – 3.5) ściągnięto już ponad 21 milionów razy. W chwili obecnej to oczywiście najpopularniejsza z wszystkich wersji WordPressa, jakie są w użyciu (33%). Wkrótce na rynku ma się pojawić wersja 3.6.

Wersja beta WordPressa 3.6 - premiera już wkrótce

Z okazji urodzin WordPressa stworzono specjalną okolicznościową stronę, gdzie fani platformy mogą zamieszczać swoje wpisy. Specjalną infografikę przygotował natomiast niemiecki oddział WordPressa. Można ją zobaczyć poniżej:

fot. WordPress


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu