Systemy i narzędzia marketing automation znacznie usprawniają proces obsługi klientów i doskonale wspierają osiąganie celów biznesowych. Choć ich wdrożenie wymaga sporego nakładu czasu i pieniędzy, to inwestycja szybko przynosi korzyści.

User tracking

Jedną z podstawowych funkcji marketing automation jest śledzenie użytkownika. Tym samym narzędzia marketing automation pozwalają na prowadzenie działań w ramach Account Based Marketing. ABM to strategia komunikacji marketingowej polegająca na dostosowaniu przekazu do zawężonej grupy odbiorców, w tym wypadku odpowiednio do podejmowanych przez nich akcji. W tym celu można wykorzystać kampanie push lub okienka pop-up pojawiające się we właściwym momencie. Modelowym przykładem są tzw. jest exit-intent pop-up, czyli okienka wyskakujące w momencie, gdy zachowanie użytkownika sugeruje, że chce on opuścić witrynę.

Chatbot

Chatbot to program komputerowy, który wchodzi w interakcje z użytkownikami za pomocą naturalnego języka i zgodnie ze zdefiniowanymi wcześniej zasadami. Bot odpowiada na zadawane przez klientów pytania i odpowiednio reaguje na zgłaszane przez nich problemy. Tym samym przejmuje rolę konsultanta, udzielając informacji na temat dostępnych produktów i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, wspierając klientów podczas dokonywania rezerwacji lub zakupów, pomagając klientom śledzić przesyłki, przyjmując reklamacje,  zbierając dane niezbędne do realizacji zamówienia i podejmując wiele innych zadań.

Wbrew częstym obawom, zastosowanie marketing automation nie sprawia, że obsługa klientów staje się bezosobowa. Przeciwnie – wyświetlanie spersonalizowanego contentu, a także reagowanie na potrzeby klienta w czasie rzeczywistym sprawiają, że klient czuje się dobrze obsłużony. Wykorzystanie chatbota sprawia, że przenosimy do świata online doświadczenia z tradycyjnych punktów sprzedaży. Gdy tylko bot nie jest w stanie właściwie obsłużyć klienta płynnie przekierowuje go na live chat z konsultantem. W dodatku chatbot sprawia, że klient otrzymuje wsparcie także poza godzinami pracy zespołu i w dni wolne.

Moduł CRM

Opinie, minki zła, wesoła i neutralna.
źródło: shutterstock.com

Systemy do marketing automation są wyposażone w rozbudowane moduły CRM lub z takimi modułami łączą się, aby w zautomatyzowany sposób zarządzać relacjami z klientami. Dzięki temu możliwe jest na przykład sprawne zarządzanie programem lojalnościowym, prowadzenie skutecznej dosprzedaży, czy też zapraszanie klientów do pozostawienia opinii o zakupionym produkcie lub usłudze. W ten sposób narzędzia marketing automation pozwalają na połączenie działań podejmowanych przez dział sprzedaży i dział marketingu. 

Systemy marketing automation

Automatyzacja marketingu znacznie ułatwia pracę i zwiększa jej efektywność. Nie ma jednak sensu sięgać po poszczególne narzędzia marketing automation, tak by automatyzować pojedyncze procesy. Korzyści będą odczuwalne tylko wtedy, gdy zastosujemy kompleksowe rozwiązania. Systemy takie jak Sales Manago, GetResponse, ActiveCampaign, HubSpot, Pardot, iPresso zawierają liczne narzędzia do marketing automation i pozwalają w pełni zautomatyzować procesy marketingu i sprzedaży. I nie jest to propozycja wyłącznie dla dużych, zaawansowanych technologicznie firm. Wiele z wymienionych przez nas systemów i narzędzi sprawdza się równie dobrze w małych i średnich firmach, a przy tym są to rozwiązania przystępne cenowo.

Systemy marketing automation śledzą aktywność użytkowników, gromadzą i porządkują dane na ich temat, a ponadto pozwalają przeprowadzać klientów przez ścieżkę zakupową, wyświetlać im indywidualnie dopasowane rekomendacje zakupowe, ratować porzucone przez nich koszyki, nawiązywać z nimi spersonalizowaną komunikację, pozyskiwać leady i wiele więcej. Nie oznacza to jednak, że narzędzia do marketing automation wykonają całą pracę samodzielnie i rozwiążą wszystkie problemy. Systemy i narzędzia marketing automation przejmują powtarzalne zadania jak wysyłanie wiadomości e-mail z podziękowaniem za dokonanie zakupu, tuż po zakończeniu transakcji albo przesyłanie przypomnień o płatności w odpowiednim terminie. Dzięki temu ludzie mogą skupić się na innych zadaniach, wymagających zaangażowania i kreatywności, dążąc do zwiększenia sprzedaży i rozwoju firmy.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu