Artykuł biznesowy 

Przesyłka kurierska kołem zamachowym e-gospodarki!

Według raportu “E-commerce w Polsce 2019: Gemius dla e-Commerce Polska” 49% osób kupujących on-line do robienia zakupów przez internet motywuje dostępność wielu sposobów dostarczenia lub odbioru zakupów. W praktyce jednak rynek jest zdominowany przez dwie formy dostawy. Od lat rządzi tu przesyłka kurierska dostarczana bezpośrednio do domu lub miejsca pracy klienta. W tegorocznym raporcie wskazało ją 58% respondentów, co jest nieznacznym (o 6 pkt proc.) spadkiem w stosunku do roku 2017. Największym wygranym tegorocznego raportu są jednak paczkomaty, z których korzystało 52% respondentów, co jest dwukrotnym wzrostem w stosunku do roku 2017.

Przesyłka kurierska i paczkomatowa to również ta forma wysyłki, której dostępność najbardziej zachęca respondentów do dokonywania zakupów przez internet (odpowiednio 71% i 61% wskazań). W pierwszej piątce form dostawy towaru zachęcających do zakupów przez internet znalazła się też darmowa dostawa do domu z możliwością darmowego zwrotu (na którą wskazało 59% respondentów). Jednocześnie, 53% uczestników badania zadeklarowało, że możliwość darmowego nadania przesyłki kurierskiej jest formą zwrotu towaru, która najbardziej motywuje ich do robienia zakupów. Ta forma zwrotu towaru jest też najczęściej wybierana podczas zakupów przez internet (18% wskazań).

W ogóle możliwość zwrotu towaru jest dla klientów istotna. Aż 43% respondentów zadeklarowało, że możliwość zwrotu zakupionego towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny motywuje ich do robienia zakupów przez internet, a tylko 1% nie wiedziało, że taka możliwość w ogóle istnieje. Darmowa dostawa do domu z możliwością darmowego zwrotu jest czwartą najczęściej wybieraną formą dostawy paczki ze sklepu on-line (27% wskazań).

Tanie przesyłki kurierskie dla e-commerce

Klienci zwracają też uwagę na cenę. Aż 65% respondentów wspomnianego raportu “E-commerce w Polsce 2019: Gemius dla e-Commerce Polska” atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych ceny motywują do dokonywania zakupów on-line. Również 65% respondentów deklaruje, że w ogóle z internetu korzystają właśnie w celu porównywania cen produktów. Spośród uczestników badania 31% wymieniło także zniżki dla stałych Klientów jako czynnik motywujących ich do zakupów on-line. Niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych i niższe koszty dostawy są też istotnymi czynnikami, które skłoniłyby klientów e-commerce do częstszego robienia zakupów przez internet (wskazało na nie odpowiednio 55% i 53% respondentów). Tanie przesyłki kurierskie mogą więc być kluczem do sukcesu w branży e-commerce.

Trudno niestety znaleźć wiarygodne i aktualne dane na temat cen usług kurierskich dla e-commerce, jakie oferują krajowi operatorzy. Najnowsze porównanie cen jakie można znaleźć w sieci pochodzi z 2016 roku, a od tego czasu wiele się można zmienić.

W 2016, kiedy to redaktorzy portalu portal Nowy Outsourcing wysłali zapytanie ofertowe dotyczące comiesięcznej wysyłki 100 paczek krajowych i 20 zagranicznych do kilku największych operatorów kurierskich, najtańsza była oferta InPost. Zaproponowany przez InPost pakiet usług był o prawie 300 zł tańsza od najtańszego konkurenta (DHL). Obecnie analogiczny pakiet usług InPost (Maxi Firma 100 – obejmujący 100 przesyłek krajowych – kurierskich i paczkomatowych) kosztuje ok. 1100 zł.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu