Display jeszcze nie umarł. Tymi formatami reklamowymi portale walczą o uwagę konsumentów

fot. CC0 Public Domain

fot. CC0 Public Domain

Reklama display to jedno z najpopularniejszych rozwiązań marketingowych. Bannery dają olbrzymie możliwości na prowadzenie kampanii. Jeśli dodać do tego różnorodność form, a także możliwości rozliczeniowe, potencjał tego narzędzia jest jeszcze większy. Przyjrzyjmy się nowym formatom, którymi mogą teraz dysponować marketerzy.

Kryterium, które jednak jest niezwykle ważne przy tworzeniu banerów, to ich INNOWACYJNOŚĆ. O sukcesie stanowi również dobre wykonanie kreacji reklamowej. Optymalizacja oraz prostota przekazu sprawią, że użytkownik kliknie w reklamę. Małgorzata Pogorzelska, Koordynator ds. Rozwoju Produktu Reklamowego w Grupie Wirtualna Polska, podkreśla: „Dzięki temu przyciągamy uwagę użytkownika, angażujemy go, zwiększamy jego intencje zakupowe skuteczniej, niż stosując standardowe bannery”. Typowe reklamy display’owe, nie wykorzystujące trików technologicznych w ramach przeglądarki internetowej, niestety nie będą ani angażujące ani efektywne. A nie o to przecież chodzi.

Dlaczego stosować display?

Zanim o tym, jakie innowacyjne formy reklam display’owych wyróżniamy, warto wiedzieć, dlaczego powinno się je stosować. Przede wszystkim ze względu na możliwość precyzyjnego targetowania kampanii. Jak najdokładniejsze dotarcie do określonego grona odbiorców jest przecież jednym z głównych celów reklamodawców, a poprzez targetowanie m.in. behawioralne, demograficzne czy kontekstowe, osiągnięcie założeń staje się możliwe.

Różnorodność modeli rozliczeniowych, a także wszechstronność zastosowania form display’owych, sprawiają, że można wyszczególnić rodzaj kampanii, a także określić za jakie konkretne akcje użytkownika płacić będzie reklamodawca. Płatność CPM, czyli za 1000 odsłon oraz Flat Free, a więc rozliczenie za stałą obecność dotyczy kampanii wizerunkowych, z kolei decydując się na kampanię sprzedażową, model, który ją rozliczy, to CPC, czyli koszt za kliknięcie lub CPA, a więc cost per action- koszt za akcję.

Jednak to ogromny wybór form, zwłaszcza tych innowacyjnych, jest zaletą banerów, która powinna przekonać każdego do wykorzystania jej w swojej kampanii.

Tworząc kampanię opartą na formach display’owych, warto pamiętać o buttonach, czyli tzw. click to action, który umożliwia użytkownikom przejście dalej. Aleksandra Wrzosek, Team Leader w iProspect Polska, podkreśla jego wartość: „W kwestii formy reklamy, wielokrotne testy pokazują, że bannery w formie statycznej osiągają tak samo dobre wskaźniki CTR, jak reklamy w formie gif czy html5. Należy zwrócić szczególną uwagę, że przygotowanie bannerów dynamicznych wymaga dużo większej ilości pracy, a nie przekłada się na oczekiwane efekty.” 

Jedną z zastosowanych przez Wirtualną Polskę form display był interaktywny login box. Przy próbie zalogowania, użytkownicy mogli również kliknąć przycisk „Play” i obejrzeć przygotowane video.

fot. materiały WP.pl

Interaktywny login box, fot. materiały WP.pl

Banner + video

Ta forma reklamy uznawana jest za stosunkową młodą i jeszcze „nową”. Jak mówi Aleksandra Wrzosek,  „[…] mamy także do dyspozycji stosunkowo nowe rozwiązania. Ciekawą formą jest banner połączony z wideo, który dodatkowo wspiera efekt wizerunkowy. Video może odpalać się samoistnie albo dopiero po interakcji z użytkownikiem.” Na temat Video in display wypowiedział się również Jacek Szostak, który wie, jak innowacyjnie można wykorzystać tę formę: „Mogą to być alternatywne zakończenia spotu, video oferty różnych produktów, głosowanie z poziomu kreacji. Mamy tu pełną dowolność. „

fot. kampania Kamis, SMG Starcom

Format video in display Sataku, kampania Kamis, / fot. SMG Starcom

Bannery dzielone

Bannery dzielone, czyli tzw. kafelki charakteryzują się tym, że każdy element takiej reklamy przekierowuje użytkownika do innej strny docelowej. Taka forma była już testowana w iProspect, o czym wspomniała Team Leader firmy. „Tego typu bannery charakteryzują się doskonałym doborem komunikatu na bannerze z informacją zawartą na stronie docelowej”.

banner "kafelki", w którym każdy kafelek linkował do innej strony

Banner „kafelki”, w którym każdy kafelek linkował do innej strony,  kampania Travelist, iProspect Polska

Rich media

Jak sama nazwa wskazuje, rich media, to forma niezwykle bogata, którą ogranicza tak naprawdę budżet. Są to dla wszystkich znane dotychczas formy reklamowe, takie jak np. rectangle, wide czy triple, które rozbudowano nie tylko o flash czy HTML5, ale o zdecydowanie więcej aktywności. Jacek Szostak, Senior Digital Communications Coordinator ze Starcom dodaje, że w ramach rich media możemy już na poziomie kreacji przeprowadzić sondę, zaprezentować szczegółowo ofertę, różne warianty produktu czy dać użytkownikowi obrandowaną mini grę. „Rich media to najprostszy sposób na wejście w interakcję z Internautą” – przekonuje.

[email protected]

„Przewagą tej formy jest jej ogromna zdolność adaptacyjna oraz możliwości prowadzenia narracji zgodnie z oczekiwaniami konsumenta, jak i wymogami komunikacyjnymi marki” – mówi Jacek Szostak. Conten Scale polega na emitowaniu reklamy display powiązanej reklamami firmowymi w mediach społecznościowych, a więc na Facebooku, Twitterze czy Youtube, a następnie pobieraniu treści z tychże mediów wprost do reklamy display. „Dodatkowy atut to możliwość samodzielnej podmiany kreacji lub jej części w czasie rzeczywistym w dowolnym momencie trwania kampanii” – dodaje Szostak.

fot. rich media + Twitter marki; SMG

Format [email protected] / fot. rich media + Twitter marki; SMG

Programatic

W Programatic buying chodzi o to, że jedno, centralnie zarządzane miejsce emituje kreacje na różne serwisy w Internecie. Kamil Grześkowiak z Amnet Polska , potwierdza, że: „Tv Sync’ed ads pozwalają na natychmiastowy start emisji reklamy internetowej (second screen) w oparciu o sygnały z systemu detekcji obrazu (video fingerprinting) z telewizji.” Jest to niezwykle praktyczna forma, która pozwala dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Szostak dodaje, że „Przewaga tego rozwiązania objawia się w bardzo szerokich możliwościach targetowania. To nie tylko targetowanie kontekstowe, ale również geograficzne, demograficzne czy behawioralne. Ważne jest, o czym część marketerów nie wie, że w platformach programatic zawarte są te same witryny, co w dużych sieciach zasięgowych, serwisy premium oraz wszystkie duże portale. Po prostu – cały Internet.”

Cytat sponsorowany

Niestandardową i innowacyjną formą display jest cytat sponsorowany, stosowany na O2. Taki format wpisuje się w styl komunikacji młodych ludzi, a ponadto wpisywany jest w realtime marketing. Jak mówi Małgorzata Pogorzelska, klient, tworząc przyciągające uwagę treści, nawiązujące do aktualnych wydarzeń, wpływa na jakościowy wzrost świadomości marki wśród odbiorców. „Dzięki opcji dzielenia się cytatem w wybranym kanale sociale’owym kampania w naturalny sposób zwiększa swój zasięg” – mówi Pogorzelska.

fot. materiały WP.pl

fot. materiały WP.pl

Znaczący wpływ display

Nowe formy reklamowe bezapelacyjnie przykuwają uwagę konsumenta, a doskonale tę tezę argumentuje Koordynator ds. Rozwoju Produktu Reklamowego w Grupie WP: „Reklama display stanowi znaczącą cześć tortu reklamowego – z udziałem aż 44,5% i 7% wzrostem porównując rok 2013 do 2014 (za: Raport AdEx 2014). Aby reklama display nie zginęła w displayowym clutterze reklamowym należy zastosować innowacyjne formaty. Co to znaczy? Nowoczesna forma display to kreacja natywna, angażująca, skuteczna, dopasowana do targetu, odpowiednio umiejscowiona. Dzięki temu przyciągamy uwagę użytkownika, angażujemy go, zwiększamy jego intencje zakupowe skuteczniej, niż stosując standardowe bannery.”

750x200_mor_kaloryfer_play_wp_midbox

Banner video, po kliknięciu „Play” uruchamiał video, kampania Morizon, iProspect Polska


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.