Jak wykorzystać aplikacje mobilne do promocji Twojej restauracji czy kawiarni? Jak sprawić, żeby klienci sami rozprzestrzeniali informacje o Twoim lokalu wśród znajomych? Zobacz, jak użyć geolokalizacji i innych mobilnych narzędzi, by nie zostać w tyle.

Według analiz ComScore użytkownicy korzystający z map on-line przez 86% czasu używają ich na swoich smartfonach, a aż 97% klientów szuka usług lokalnych poprzez urządzenia mobilne (CeBit.de). Tak dużej dominacji urządzeń przenośnych w codziennym życiu Twoich klientów, nie sposób zlekceważyć. Rosnący trend mobilnych usług geolokalizacyjnych potwierdzają także biznesowe decyzje internetowych gigantów.

W jakie mobilne serwisy społecznej rekomendacji warto inwestować?

Yahoo w lutym tego roku rozpoczęło współpracę z Yelpem  – serwisem służącym do wyszukiwania, polecania i recenzowania lokalnych usług i firm, którego użytkownicy najczęściej korzystają z mobilnej wersji serwisu (62% czasu wg ComScore). W dalszym ciągu nie znamy liczby polskich użytkowników Yelpa, z całą pewnością jednak obecność w bazie danych serwisu wspieranego przez Yahoo może się opłacić.

Na początku bieżącego roku Microsoft zainwestował 15 milionów dolarów w Foursquare, opartą na geolokalizacji aplikację do meldowania się, służącą przede wszystkim do rekomendowania najciekawszych lokalnych restauracji. Foursquare to nadal nie doceniana przez firmy aplikacja w Polsce, dzięki czemu wciąż dość łatwo się w niej wyróżnić. Szczególnie tym przedsiębiorcom, którzy nie wzbraniają się przed nagradzaniem swoich klientów za dzielenie się rekomendacjami.

Już w 2013 roku Google kupił za niecały miliard dolarów popularną aplikację nawigującą dla kierowców – Waze. Pierwszą firmą reklamującą się w tej aplikacji już w 2012 roku była sieć restauracji TacoBell, która świetnie wykorzystała możliwości mobilnej aplikacji, dostarczając kierowcom wskazówki o położeniu najbliższych restauracji wtedy, gdy ci zatrzymywali się na światłach lub stali w korkach.

Zachęcaj klientów do meldowania się w Twoim lokalu

Jak sprawić, żeby znaleźć się na mapie Foursquare’a, Google lokalnie, czy zostać poleconym na Facebooku? Wystarczy zachęcić klientów do meldowania się w Twojej restauracji, np. oferując im w zamian darmową kawę, deser czy zniżkę w czasie kolejnej wizyty. Możesz też np. zaangażować swoich klientów w grę miejską, w której zdobywa się punkty za check-in’y w Twoich restauracjach.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez ARF (Advertising Research Foundation) “Women + Mobile: The Unbreakable Bond”, kobiety są o wiele bardziej skłonne do meldowania się w restauracjach czy pubach niż mężczyźni. Warto więc skierować specjalną ofertę właśnie do przedstawicielek płci pięknej.

Użyj QR kodów

Druga warta uwagi strategia to wykorzystanie QR kodów. Umieszczając kod QR, kierujący np. do menu, na oknie restauracji, dajemy klientom możliwość zapoznania się z ofertą naszego lokalu już przed wejściem do środka. Nic nie stoi na przeszkodzie, by każdy, kto zeskanuje QR kod mógł otrzymać specjalny rabat, jeśli jeszcze tego samego dnia dokona zakupu w naszym lokalu.

Przywołane już wcześniej badania ARF zachęcają tym razem do skierowania działań marketingowych wykorzystujących kody QR do mężczyzn, bo to ich najłatwiej skłonić do zeskanowania kodu.

Zadbaj o mobilną stronę Twojej restauracji

Restauratorzy i przedsiębiorcy, którzy z różnych względów nie chcą lub nie mogą wykorzystać możliwości takich serwisów mobilnych jak Foursquare, Yelp czy Google lokalnie powinni zadbać przynajmniej o responsywną stronę WWW. Warto pamiętać, że większość potencjalnych klientów wyszukuje informacji o lokalach gastronomicznych na smartfonach i tabletach, brak mobilnej wersji naszej strony może więc ich łatwo odstraszyć.

 

Autor artykułu:

Kamila Sowiar


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu