Modne, chętnie udostępniane, niosące różnorakie korzyści. Takie są internetowe quizy. Wybraliśmy cztery udane realizacje, które pokazują potencjalne możliwości dla marketingu kryjące się w quizach.

Od pewnego czasu quizy zalewają serwisy społecznościowe. Ludzie chętnie udostępniają to jaką postacią z „Gry o tron” są, w jakim kraju powinni mieszkać i kto jest ich pokrewną duszą. Dlaczego tak się dzieje? Bo każdy z nas ma w sobie coś z narcyza. Uwielbiamy myśleć o sobie, czytać o sobie i oczywiście również żeby inni o nas myśleli i czytali. Quizy są idealną odpowiedzią na tę potrzebę.

Jak można to wykorzystać w marketingu? Na wiele sposobów. Przede wszystkim jako rodzaj marketingu wirusowego, bo quizy bardzo chętnie udostępniane są dalej. Quiz umieszczony w e-sklepie posłuży do personalizacji oferty. Przy okazji można też zebrać pokaźną bazę adresów e-mail. Oto kilka przykładów udanego wykorzystania quizów.

1. „Znajdź w minutę maseczkę, która jest twoją pokrewną duszą”

Quiz „Find your face mask soul mate in one minute” po serii krótkich pytań wybierał maseczkę najbardziej odpowiadającą cerze i upodobaniom użytkownika. Po wyświetleniu wyniku użytkownik mógł od razu zamówić wybrany produkt. Quiz wykonało 11 tysięcy osób a konwersja była rzędu 3%. Całkowity przychód wygenerowany w ten sposób to ponad 7 tysięcy dolarów. Tajemnica tego sukcesu tkwi w personalizacji. Dzięki quizowi klientom proponowano dokładnie taki produkt, jakiego potrzebowali.

2. „Jakimi słoniowymi spodniami jesteś”

Elephant pants, czyli słoniowe spodnie. Pod tą dziwaczną nazwą kryją się spodnie o oryginalnym kroju, które były przedmiotem kampanii na Kickstarterze. Quiz „Which pair of elephant pants are you?” był jej częścią. Quiz cieszył się dużą popularnością i między innymi dzięki temu kampania zakończyła się sukcesem. Zebrano osiem i pół tysiąca dolarów na rozpoczęcie produkcji. To pokazuje, że quizy mogą być wykorzystane do promocji produktu nawet jeszcze przed jego powstaniem.

3. „Sprawdź swoje umiejętności w Excelu”

Quiz „Test Your Excel Skills” został przeprowadzony w styczniu 2014 roku przez firmę SkilledUp. Zajmuje się ona prowadzeniem szkoleń, również z obsługi arkuszy kalkulacyjnych. Dzięki uruchomieniu quizu do ich bazy mailingowej trafiło ponad 40 tysięcy nowych adresów. I to nie byle jakich. Wszystkie należały do osób interesujących się poziomem swoich umiejętności w Excelu, a więc należących do grupy docelowej oferty szkoleń z tego zakresu.

4. „Jakim aktywistą praw człowieka jesteś”

Nie tylko biznes korzysta z quizów. To dobre narzędzie promocji również dla organizacji pozarządowych. Ostatni przykład – „Which human rights activist are you?” – to quiz stworzony na potrzeby Amnesty International. Ta organizacja ma nieraz problem z rekrutowaniem ambasadorów dla swoich działań. Po zrobieniu quizu ludzie zaczęli identyfikować się z konkretnym problemem w innej części świata.

Jak stworzyć własny quiz?

Podane przykłady zostały zrealizowane poprzez platformę tryinteract.com. Na tej stronie można znaleźć jeszcze wiele innych inspiracji. Ale to nie jedyny serwis oferujący tworzenie quizów. W sieci prezentowane są różne oferty, również bezpłatne. Poza tym taki quiz można stworzyć własnymi siłami. Jest to mało skomplikowane, wręcz banalne. Każdy programista, który miał cokolwiek do czynienia z tworzeniem stron internetowych, może napisać kod quizu niemalże na poczekaniu.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu