Artykuł znajduje się poniżej reklamy

Jak zbliżyć do siebie sprzedaż i marketing, aby wydobyć ich pełen potencjał i zwiększyć zyski? Odpowiedzią jest smarketing!

Smarketing – co to oznacza?

Słowniki definiują sprzedaż jako wszelkie czynności związane z odpłatnym dostarczaniem towarów lub usług. Marketing z kolei jest określany jako proces mający na celu wynajdowanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb klientów. Naturalne jest zatem, że marketing wspiera sprzedaż. W smarketingu (sales + marketing = smarketing) chodzi jednak o coś więcej. O ścisłą integrację działań sprzedażowych i marketingowych, tak aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał i w efekcie zwiększyć dochód firmy. A to wszystko poprzez skoncentrowanie się na potrzebach klientów. Potrzeba ścisłego współdziałania działów marketingu i sprzedaży wynika z oczekiwań klientów. To właśnie oni są zmęczeni nachalnymi reklamami i zachętami do zakupów. Mówi się, że ludzie kochają kupować, ale nie lubią jak się im coś sprzedaje. Najlepszy marketing jest więc to taki, który nie wygląda na marketing. I takie podejście przyświeca idei smarketingu.

Wszystko wskazuje na to, że marki które nie chcą stracić swojej pozycji na rynku muszą wdrożyć strategie smarketingowe. Dzięki nim kampanie marketingowe uwzględniają cele sprzedażowe, a kampanie sprzedażowe nie pomijają celów wizerunkowych marki.

Synergia sprzedaży i marketingu w praktyce

Nadrzędnym celem smarketingu jest integracja procesów sprzedażowych i marketingowych. Dlatego pierwszym elementem, na którym należy się skupić jest wymiana informacji. Sprzedaż powinna opierać się na danych udostępnianych przez dział marketingu, a marketing powinien czerpać wiedzę z informacji zwrotnych od działów sprzedaży. Aby dane te były zrozumiałe dla obydwu zespołów konieczne jest wprowadzenie ujednoliconej terminologii.


Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy

Wszyscy powinni doskonale orientować się kim są potencjalni klienci i jakie mają potrzeby. W ustaleniu tego pomocne jest stworzenie i zaprezentowanie persony marketingowej. Obie strony powinny także pracować nad optymalizacją lejka sprzedażowego.

Pięć dłoni zbijających sobie żółwika.
źródło: unsplash.com

Współpraca zespołów odpowiedzialnych za sprzedaż i za marketing nie będzie możliwa bez bliskiej relacji pomiędzy pracownikami i prawidłowej komunikacji. Warto zatem zintegrować przedstawicieli obydwu działów w duchu team buildingu. W cenie są też regularne spotkania, pozwalające stronom omawiać bieżące działania i wyjaśniać wszelkie wątpliwości. Ponadto trzeba pamiętać, że poszczególnie działy nie mają ze sobą rywalizować, lecz muszą zjednoczyć siły w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu. Zwiększenie efektywności pracy obydwu działów będzie możliwe dzięki wypracowaniu wspólnych celów w ramach jednej strategii smarketingowej. To sprawia, że zespół sprzedaży, jak i dział marketingu ponoszą odpowiedzialność zarówno za sprzedaż, jak i za wizerunek marki, ale też wspólnie są nagradzani za sukcesy.

Smarketing zakłada, że maksymalny potencjał firmy można wykorzystać tylko wtedy, gdy dział sprzedaży i marketingu ściśle ze sobą współpracują, a cała strategia jest oparta o mocne strony każdego z zespołów. Bez wątpienia jest to najbardziej aktualne i nowoczesne podejście do optymalizacji strategii sprzedaży i marketingu w firmie.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu