Wejście na rynek e-commerce jest coraz trudniejszym wyzwaniem. W każdej branży rośnie nie tylko bezpośrednia konkurencja sklepów internetowych, ale też konkurencja ze strony serwisów branżowych, blogerów czy portali ogólnotematycznych. Sukcesu nie osiągnie się tylko dobrym pomysłem i zatrudnieniem agencji SEO.


Potrzebne jest precyzyjne zaplanowanie działań na kolejne etapy pracy, dokładne przygotowanie analiz różnych rozwiązań, bieżąca praca nad stroną, jej rozbudową i optymalizacją, systematyczna budowa profilu linków oraz cykliczne weryfikowanie efektów oraz korekta podjętych działań. Tylko kompleksowe podejście do tematu da szansę na sukces i utrzymanie się na rynku.

Analiza konkurencji

Zanim zaplanujemy wszystko, co chcemy robić w kontekście strategii SEO dla naszego sklepu, warto przeanalizować co robią już istniejące serwisy z naszej branży. Analiza profilu linków stron konkurencji (innych sklepów, ale też serwisów branżowych) dostarczy nam informacji o źródłach linków, z jakich pozyskują je konkurencji. Warto je zweryfikować pod kątem lokalizacji, które my też możemy pozyskać dla naszej domeny. Najbardziej wartościowe będą domeny istniejące długo, popularne w branży i będące na wysokich pozycjach dla fraz, które dla nas są istotne.

Analiza samych sklepów konkurencji (tutaj zarówno polskich, jak i największych sklepów zagranicznych w naszej branży) może dostarczyć nam ciekawych rozwiązań optymalizacyjnych, które ułatwią na przykład planowanie optymalizacji treści na stronie czy opracowanie struktury linkowania wewnętrznego.

Analiza fraz kluczowych

Analizę fraz kluczowych dla naszego sklepu, po których będzie on wyszukiwany w wyszukiwarkach, warto przeprowadzić jeszcze przed zaplanowaniem struktury strony. Znamy naszą pulę produktów, ale to jakie kategorie i podkategorie będą najłatwiejsze do wyszukania dla użytkowników, a zarazem optymalne pod kątem SEO pomoże nam określić właśnie analiza fraz. Możemy wstępnie określić, jakie tematy mamy na stronie i przeanalizować w jaki sposób te tematy nazwała konkurencja, jakie podpowiedzi daje nam wyszukiwarka Google. Gdy wpisujemy te tematy do wyszukania, jakie podobne tematy są proponowane pod wynikami wyszukiwania. Warto też sprawdzić, jakie frazy są związane z naszą konkurencją przy pomocy narzędzi takich jak: Similarweb czy Semstorm. Taką listę dla danego tematu warto wprowadzić do narzędzia AdWords Keyword Planner i korzystając z prognoz wyszukiwania oraz podpowiedzi innych fraz, wybrać tą najlepszą dla nazwy danej kategorii oraz całą pulę fraz dopełniających temat.

Skupianie się wyłącznie na ogólnych, najczęściej wyszukiwanych frazach będzie podejściem nieefektywnym, ponieważ czekając na wyniki ich wypozycjonowania, tracimy ruch, który moglibyśmy pozyskać z mniej wyszukiwanych, ale liczniejszych fraz, czyli tzw. długiego ogona. Mając trudne frazy za cel i działając w między czasie dla wypracowania wysokich pozycji fraz średnio wyszukiwanych oraz optymalizując kompleksowo serwis, nic nam nie umyka i stopniowo, ale systematycznie zwiększamy ruch na stronie.

Optymalizacja treści

Optymalizacja treści w sklepie to w pierwszej kolejności zaplanowanie miejsca na opisy. Częstym problemem jest pogodzenie wyglądu strony ze wzbogaceniem jej w treść. W tej kwestii niektóre skrypty mają domyślnie przewidziane miejsca na treść najczęściej nad lub pod listą produktów, w określonym boksie na stronie głównej i na karcie produktu. Jeśli takich miejsc na stronie nie ma, trzeba zadbać o jej przebudowę i dostosowanie do potrzeb optymalizacji. Dobrym rozwiązaniem jest dzielenie treści i wykorzystywanie górnych fragmentów strony na krótsze opisy oraz dolnych na dłuższe uzupełnione dodatkową grafiką, filmem. Praktyczne będzie też wykorzystanie miejsca pod menu po prawej lub lewej stronie listy produktów na podstronach kategorii i podkategorii czy możliwości komentowania na podstronach produktów.

Drugim punktem będą same treści i budżet na nie. Strona powinna być odpowiednio nasycona słowami kluczowymi zarówno w dokładnej formie szukanych przez użytkowników fraz, jak i w odmianach, synonimach. Jeśli mamy niewielki sklep, warto samemu zadbać o ciekawe i pomocne dla potencjalnych klientów opisy strony głównej, każdej podstrony kategorii i podkategorii oraz produktów. Powinniśmy przemyśleć, jakie informacje rzeczywiście pomogą klientowi w zakupie naszych produktów. Przy bardziej rozbudowanych sklepach musimy przewidzieć budżet dla copywritera i systematycznie uzupełniać w treści kolejne podstrony.

Optymalizacja techniczna

Optymalizacja sklepu ze względu na wiele funkcjonalności, które musi on zapewniać, często wymaga poprawy zastosowanych rozwiązań tak, by były nie tylko praktyczne dla użytkownika, ale też optymalne dla robotów wyszukiwarek. Najczęściej efektem błędów technicznych w sklepach są kopie treści i tworzenie wielu podstron bez „wartości dodanej” na przykład przy sortowaniu, filtrowaniu i stronicowaniu list produktów. Warto przeanalizować, jakie zawężenia stworzonych kategorii i podkategorii będą nie tylko wygodne w poszukiwaniu produktu na stronie, ale też pomocne w trafieniu na nią z wyników wyszukiwania.

Optymalizacji wymagają również między innymi:

  • meta tagi i oznaczenia nagłówków h1-h6, które pomagają wskazać temat strony, najważniejsze określające ją treści,
  • adresy URL, które powinny być „przyjazne” dla botów wyszukiwarek, czyli nie zawierać niestandardowych znaków i być opisowe dla wygody użytkownika (na przykład domena.pl/nazwa-kategorii zamiast domena.pl/?id=123&type=category),
  • linkowanie wewnętrzne, którego dobre zaplanowanie pomaga w dotarciu botów wyszukiwarek do wszystkich podstron, które powinny być dostępne w wynikach wyszukiwania i wzmacnia je między sobą,
  • grafika, której poprawne opisanie umożliwia określenie tematyki botom wyszukiwarek i prezentację w wyszukiwarkach grafiki,
  • wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych i czas ładowania stronny.

Budowa profilu linków

Link building powinien być przemyślany i nastawiony na stabilne jego efekty. Wszelkie działania wyjątkowo tanie czy łatwe w realizacji powinny wzbudzać nieufność. Agencje SEO działają w różny sposób, ale zarówno budowanie profilu linków na zapleczu własnym, jak i ręcznie na serwisach zewnętrznych wymaga czasu, środków finansowych i know how agencji. Rozwiązanie takie jak hurtowe katalogowanie czy rotacyjne systemy wymiany linków pozwolą na tanie i szybkie pozyskanie dużej ilości linków zwrotnych, ale często równie szybkie otrzymanie kary ręcznej lub algorytmicznej, z której trudno wyjść a sam proces jest kosztowny. Dobra agencja SEO pomoże w realizacji strategii link buildingu zarówno samym pozyskiwaniem linków, jak i swoim know how oraz doświadczeniem.

Do działań, które można realizować samodzielnie, będą należeć między innymi:

  • pozyskiwanie linków z serwisów firm partnerskich,
  • pozyskiwanie linków ze stron blogerów w naszej branży,
  • pozyskiwanie linków z serwisów branżowych (w tym wybranych, wysokiej jakości i na bieżąco administrowanych katalogów tematycznych),
  • pozyskiwanie linków z serwisów społecznościowych (chociaż tutaj głównie będzie to tło działań),
    dodawanie linków z filmów na firmowym kanale YouTube (Jak zoptymalizować kanał firmowy na YouTube?).

Warto współpracować aktywnie z wybraną agencją SEO, czerpać z jej wiedzy oraz doświadczeń i zgodnie z zaleceniami wspierać realizowane przez nią działania.

Analiza efektów i korekta działań

Weryfikacja postępów i korekta realizowanych działań jest bardzo ważna. Nie tylko algorytmy wyszukiwarki Google się zmieniają. Również konkurencja aktywnie pracuje nad swoimi sklepami, pojawiają się i rozwijają serwisy branżowe, w niektórych branżach aktywnie działają blogerzy. Z czasem część pozyskanych linków zostanie usunięta, pojawią się również nowe od osób polecających sklep. Wszystkie te elementy należy na bieżąco analizować, zestawiać i wyciągać na tej podstawie wnioski. Czy w kwestii link buildingu nie straciliśmy ważnego źródła linków, bo np. partner zmienił stronę na nową i zapomniał o banerze z linkiem do nas? Czy pojawiła się nowa konkurencja? Czy już istniejąca konkurencja zainwestowała więcej w optymalizację strony i na przykład zaczęła tworzyć tematyczne artykuły, dzięki którym zwiększa ruch z tzw. długiego ogona?

Warto raz opracowaną strategię ulepszać, wzbogacać nowymi działaniami, jeśli zaplanowane po analizie okazują się nie wystarczające. Na koniec warto stawiać cele takie jak określona ilość sesji lub sprzedanych produktów. Ułatwi nam to ocenę uzyskiwanych efektów, szczególnie, że monitorując pozycje określonej puli fraz, nie mamy pełnego obrazu, który uzupełniać powinna nam przynajmniej informacja o ruchu na stronie oraz współczynnik konwersji.

Katarzyna Jakubów
Katarzyna Jakubów

Katarzyna Jakubów, Lider zespołu SEO w dziale SEO firmy Artefakt

Specjalizuje się w tworzeniu i realizacji strategii budowania popularności serwisów w wyszukiwarkach internetowych w Polsce i na rynkach zagranicznych, audytach i optymalizacji serwisów i sklepów internetowych, wsparciu merytorycznym i analitycznym dla projektów internetowych, pozycjonowaniu w YouTube. Odpowiada również za pracę i rozwój zespołu specjalistów i asystentów. Kwalifikowana specjalistka Google Analytics.