Rozpoczynając długą podróż warto mieć ze sobą mapę. W świecie marketingu rolę takiego niezbędnika pełni strategia marketingowa.

Z pozoru każdy wie jak ważna jest strategia marketingowa dla biznesu, ale jednocześnie wiele firm jej nie tworzy, poruszając się po omacku. Efekt? Chaos. Tymczasem stworzenie strategii marketingowej wcale nie jest trudne, a nawet najprostszy plan jest lepszy niż jego brak!

Co to jest strategia marketingowa?

Zanim przystąpisz do działania musisz wiedzieć czym jest i co obejmuje strategia marketingowa. Dlaczego? Ponieważ to pojęcie często mylone jest z planem marketingowym, celami biznesowymi lub misją firmy. A to nie to samo!

Wspomniane elementy są jedynie fragmentami jednej, spójnej strategii marketingowej i muszą się wzajemnie uzupełniać. Teoretycznie strategia marketingowa jest obszernym dokumentem, którego przygotowanie może wydawać się mało istotne. W praktyce jest jednak drogowskazem, który prowadzi firmę przez trudny proces mający na celu wypromowanie marki, zwiększenie przewagi konkurencyjnej, zwiększenie sprzedaży i tym samym zysków.

Misja firmy

U podstaw dobrze skonstruowanej strategii marketingowej zawsze stoi misja firmy. To właśnie ona zawiera w sobie podstawowe założenia związane z funkcjonowaniem naszego biznesu. Zapoznając się z misją firmy, każdy pracownik musi wiedzieć, po co powołaliśmy do życia markę, do czego dążymy, w czym się specjalizujemy, po co działamy, kim są nasi klienci, jakie potrzeby zaspokajamy. Misja firmy to swoiste credo marki.

źródło: quiosque.pl

Misję marki można sformułować na wiele sposobów, bardziej i mniej szczegółowo. Można w niej podkreślić wyznawane wartości, najważniejsze cechy oraz charakter marki.

źródło: lppsa.com
źródło: industry.ikea.pl

Cele firmy

Kolejnym składnikiem strategii marketingowej są precyzyjnie określone cele firmy. Dlaczego precyzyjne? Ponieważ na przykład stwierdzenie, że „chcemy być liderem w branży XYZ” nie jest celem, lecz wizją, która powinna być zawarta w misji. Cele są zatem konkretne, możliwe do osiągnięcia, łatwe do zweryfikowania, określone w czasie i oczywiście zgodne z misją marki. Dobrze sformułowane cele? Na przykład „wzrost udziału w rynku o 3% do końca roku”, „zwiększenie ilości punktów sprzedażowych z 50 do 60 w ciągu 6 miesięcy”, „pozyskanie 5 tys. nowych leadów miesięcznie” etc.

Plan marketingowy

Znając misję, wizję i wartości marki, a także wiedząc jakie cele marketingowe sobie stawiamy, można przystąpić do kolejnego etapu, czyli do tworzenia planu marketingowego.

Plan marketingowy odpowiada na pytania co, jak, kiedy i za ile zamierzamy zrobić. Tym samym u jego podstaw stoi analiza zewnętrzna i wewnętrzna. Interesuje nas zatem analiza rynku i jego segmentów, analiza konkurencji, analiza grupy docelowej, ale też określenie mocnych i słabych stron marki oraz podkreślenie wyróżników. Wszystko to pozwala zrozumieć konkurencję i znaleźć elementy, które pozwalają uzyskać przewagę, a także zidentyfikować grupę docelową. Pozostaje określenie budżetu marketingowego. Na tym etapie można już określić, jakimi sposobami będziemy realizowali obrane cele marketingowe i oszacować, z jakimi przypuszczalnymi kosztami działań marketingowych trzeba się liczyć.

Dlaczego warto tworzyć strategię marketingową?

Strategia marketingowa pozwala wszystkim pracownikom zrozumieć idee marki, oferowane produkty, a także jej klientów. Dzięki temu podejmowane działania są spójne, uporządkowane i przeprowadzane w odpowiednim czasie. To dokument pozwalający skupić się na możliwościach, jakie ma przed sobą firma, ale też źródło wiedzy na temat możliwych zagrożeń. Czas poświęcony na stworzenie strategii zwraca się, gdy oszczędzamy czas i pieniądze wybierając najbardziej skuteczne i efektywne metody promocji, dopasowane do naszych potrzeb. Dlatego strategia marketingowa jest fundamentem działalności biznesu oraz wszelkich kampanii reklamowych.


Promuj biznes na łamach MARKETINGLINK!

Zobacz możliwości reklamy w portalu